Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (2)

Het waren de Sumeriers die de zevendagen week invoerden in 2350 voor onze jaartelling. Ze aanbaden de zeven goden, planeten, die ze konden zien aan de hemel. Ze noemden de dagen van de week naar deze goddelijke planeten. Zeven was voor Sumeriers een zeer speciaal getal, maar de zevende dag was niet heilig. In tegendeel, het vertegenwoordigde gevaar en duisternis. Het was erg gevaarlijk om iets te doen op zo'n dag. Daarom werd het een dag van rust.
Ik verwijs graag naar de bron (zie link) waar je het hele verhaal kan lezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag het hoe en waarom van de minpuntjes .....?
Ik leer graag bij!
Dat komt door de schepping zoals die beschreven is in het eerste bijbelboek, Genesis. God schiep de wereld in zes dagen, en de zevende dag rustte hij uit. Door de Bijbel deed "de week" zijn intrede in de geschiedenis van het Midden-Oosten. Mozes eiste een wekelijkse rustdag voor zijn volk. Dit is de belangrijkste theorie over het ontstaan van de week.

Een andere theorie is dat er zeven dagen zijn gekozen vanwege de zeven hemellichamen die overdag te zien zijn: de zon, de maan en vijf planeten.
Weer een andere theorie zegt dat een week simpelweg een vierde van een maanmaand is. Aangezien de maan er 28 dagen over doet om een rondje om de aarde te maken.
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat de zeven dagen week al bestond voor de bijbel en het creationistische verhaal daar op werd geënt. Mozes was een jood en de joodse rustdag is niet de zondag maar de periode tussen zonsondergang vrijdag tot zonsondergang de zaterdag. Dus de Joodse rustdag is de zaterdag. En neen, ik geef hiervoor geen minpuntjes, ik reageer liever.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding