waarom komt een depressie in de winter altijd eerst met een warmte front? en zomers altijd eerst met een koufront?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In de Benelux komen de meeste depressies (LL-gebieden) uit het Westen en Zuidwesten , dat komt omdat de hoger gelegen straalstroom altijd een West naar Oost richting volgt.
Nu Westen en Zuidwestenwinden zijn relatief warm.
Wanneer die aankomen in de Winter moet de koudere wind verdreven worden (maar de koudere lucht van het HL-gebied , laat zich niet gemakkelijk verdrijven in de Winter De HL gebieden ( Rusland) zijn dan heel sterk.
In de Zomer is lucht vanuit HL –gebieden juist heel warm. De depressies (die nog steeds de straalstroom volgen) (West –Zuidwest)….komen dan de warme lagen verstoren met op dat moment relatief vochtige en koelere wind.
We zitten in een uitgesproken storingsgebied. En meestal ergens tussen LL en HL.

Toegevoegd na 35 minuten:
Is wel heel summier gezegd.Want hier weer voorspellen is nog maar enkele jaren betrouwbaar. Onze streken zijn enorm complex.