Wat voor grondsoorten liggen er rond Huslia (Alaska)?

Ik zat net eens in Alaska te kijken op google maps. Toen viel me op dat de omgeving rond de plaats Huslia er van boven uit ziet als een schilderij! Wat zijn dit allemaal voor grondsoorten, zo kriskras door elkaar?

Zie link voor de locatie en afbeelding.
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Vancouver,+BC,+Canada&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.493969,10.821533&ie=UTF8&split=0&hq=&hnear=Vancouver,+Greater+Vancouver+Regional+District,+Brits-Columbia,+Canada&ll=65.687975,-156.421967&spn=0.147567,0.937958&t=h&z=11

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik op jouw link klik, krijg ik een kaartje van allemaal heel rechte straten in een dorp of stad, en ik ben wel heel benieuwd naar dat mooie beeld dat jij te zien krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, wat ziet dat er absurd uit!

Het beste antwoord

Wow, wat een prachtig plaatje!

De slingerpatronen die je ziet, worden veroorzaakt door de rivieren die door het landschap lopen. Ze 'meanderen' en zetten in hun binnenbochten zand af, terwijl ze de buitenbochten uitslijpen. Zo verplaatsen ze zich door het landschap. Het grootste deel van de rest van het landschap ziet er uit alsof het door gletsjers bedekt is geweest in de IJstijden. De gletsjers, als ze zich uitbreiden, het hele landschap plat en geven al die kleinere diepere plekken, dat zijn meertjes of natte plekken met een laagje klei onderin die zorgt dat het water blijft staan.

De rest van het landschap (de gladde rode plekken en de groene richels) bestaan uit het gesteente wat er al lag voordat de gletsjers de hele handel platwalsten.

Waarschijnlijk, als je de grond echt gaat onderzoeken, zul je vinden dat rond de rivier heel veel zand en grind is te vinden, en dat verder van de rivier weg dikke lagen groffe kiezels in een kleibedje (de grondmorene van de gletjsers) te vinden zijn, met daaronder de gesteenten die al aanwezig waren voor de gletsjers er overheen gingen. En soms dikke stukken veen waar het water is blijven staan en volgegroeid is met planten.

Hieronder een linkje naar een stuk geologische kaart van deze omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee bedankt!
Ik geloof dat ik het begrijp.. Die zwarte plekken zijn dus meertjes, en die blauw/grijze slinger is een rivier? Het lijkt me leuk om daar eens een middagje rond te lopen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk antwoord +1