Hoe kan je aan de grondsoort zien hoe een duingebied is ontstaan?

Dringende vraag! Hoe kan je aan een grondsoort zien hoe een duingebied ontstaan is? Bijvoorbeeld van Egmond aan Zee?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

De voorwaarde voor vorming van een duingebied is ZAND.
Wellicht weet je, dat de kusten van Engeland, Ierland, Frankrijk, Portugal, Noorwegen en Zweden zeer weinig of helemaal geen duinen hebben, maar rotsen Denemarken en Nederland en België hebben welduinkusten.
Op:
http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/natuurdatabase.nl/i000270.html
staat beschreven hoe een duinkust ontstaat.

Voor het ontstaan van duinen moet het kustgebied aan een aantal voorwaarden voldoen.
In de eerste plaats moet de zeebodem voor de kust bedekt zijn met een dikke laag zand. Dit is lang niet overal het geval. Bovendien moet deze zandbodem niet al te steil de kust bereiken. De branding moet namelijk invloed op het zand kunnen hebben; de zee moet dus heel langzaam steeds dieper worden. Door de branding wordt het zand in een soort golfpatroon neergelegd langs de kust. Zo vormen zich een aantal zandbanken vlak voor het strand. Onder gunstige omstandigheden brengt de vloedstroom het zand net iets verder naar de kust, dan het bij eb weer wordt teruggenomen door de zee. Zo kan een zandbank steeds een stukje opschuiven en langzaam het strand bereiken. Het strand kan hierdoor ineens veel breder worden. Een zandbank die het strand heeft bereikt, moet vervolgens drogen en door de wind landinwaarts worden geblazen. Dit betekent dat er vaak een inlandige wind (= de wind uit zee) moet zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het stuifzand bij onze duinen herken je op zelfs de heel kleine plaatsen zoals achter helmgraspollen en palen, waar het zand achter waait en in de luwte van struikje of paal weer neervalt en ophoogt.