Hoe kan de zon vitamine bevatten?

je kan de zonnestralen niet vast pakken, ik heb het gevoel dat vitamine wel vast te pakken zijn. Hoe dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Door de lichtstralen zet je lichaam bepaalde stoffen om in vitaminen, die stofjes die kan je ook niet vast pakken.
Alleen vitamine tabletten kun je vast pakken omdat ze daar een ''tabletje'' van hebben gemaakt door er weer bindmiddel e.d. aan die stofjes toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vitamine D wordt in de huid gevormd onder invloed van zonlicht.
elke dag een 15 minuten zonlicht is al voldoende

Toegevoegd na 1 dag:
geldt alleen in het voorjaar en de zomer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zon bevat geen vitamines, het is het menselijk lichaam zelf die de zonnestralen omzet in vitamines.
Onder invloed van de zon maakt de huid vitamine D aan, die vitamine is, zoals bekend, belangrijk voor je botten.
Maar de rol van vitamine D omvat nog veel meer:
-Vitamine D reguleert de niveaus van calcium en fosfaat in het bloed door de absorptie ervan uit het voedsel in de darmen te bevorderen, evenals de heropname ervan in nieren.
-Het vermindert de mobilisatie van calcium uit het bot (door verlaging parathormoon).
-Het remt de afgifte van parathormoon uit de bijschildklier.
-Vitamine D beïnvloedt het immuunsysteem door immunosuppressie, fagocytose, en anti-tumor activiteit.

Een vitamine D tekort kan rachitis, osteomalacie en osteoporose veroorzaken. En onderzoek toont aan dat het een rol speelt bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, auto-immuunziekten en kanker.
Nieuwe onderzoeken tonen ook aan dat het een belangrijke rol speelt in de preventie van darmkanker en andere vormen van kanker, maar dat is nog niet geheel bewezen.

Maar er is nog meer goed nieuws over de zon. Onder invloed van de zon produceert het lichaam meer endorfines, endorfine staat bekend als het gelukshormoon. Een tekort aan endorfine kan depressie veroorzaken. Daarom word, om depressie te bestrijden, vaak ook lichttherapie ingezet.

Zonlicht kan ook een gunstig effect op de huid, veel mensen met psoriasis of eczeem hebben baat bij een zonnebad.
Ook veel mensen met gewrichtsklachten, zoals reuma, voelen verbetering door de zon.

De invloed van de zon op ons lichaam en welzijn is zo groot dat we het eigenlijk tekort doen om slechts vitamine D te noemen. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat er waarschijnlijk nog veel meer positieve uitwerkingen zijn die nog ontdekt moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. De zon activeert de vitaminen in je huid