Hoe komt het dat delen van Zweden of Engeland zwaar geïnfecteerd zijn door de ramp van Chernobyl, en andere gebieden dichter niet?

Als je op een kaart kijkt van de gebieden die geïnfecteerd zijn door chernobyl, zie je donkerrode plekken op vergelegen plaatsen zoals Zweden of Engeland. Hoe komt het dan dat juist die gebieden zwaarder geïnfecteerd zijn dan andere gebieden die dichter bij chernobyl gelegen zijn.

Toegevoegd na 16 minuten:
(sorry, ik heb per ongeluk teveel foto's toegevoegd.)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

De wind , de neerslag , de luchtstroom ( men ) . Mogelijk werd er laat alarm geslagen . In de eerste dagen na de ramp werden de wind richting en de neerslag enz scherp in de gaten gehouden . Ook in Nederland werden in de eerste dagen na de ramp zeker toen het ging regenen regen de kinderen binnen gehouden ( ik liet mijn toen kleine kinderen niet in de regen ) . De nieuws voorziening was matig onduidelijk en steeds achter af dus bla bla hier is nu het straling niveau dit of dat en we verwachten dat nou dat het daar ? Neer kan komen . Dus de radioactieve deeltjes werden in de wind meegenomen en het gewicht en de vorm enz bepaalde waar het meer en deel terecht zou komen . Vooral de neerslag schijnt veel radioactiviteit te kunnen bevatten . Er was best een soort desinformatie De Russen waren ook zeker niet mededeelzaam. Dus meteorologen moesten een inschatting maken dus ja hoe wordt het weer morgen :)?