Hoe dieper onder het aardoppervlak, hoe warmer?

Beste Lezer(es),
Mijn vader werkte in de kolenmijnen in Wallonië ten zuiden van Mons.
Hij zei altijd : "Op 1200 meter diep is het al behoorlijk warm". Hij heeft nooit gezegd 'hoe warm'. Hij heeft nooit een thermometer meegenomen, wat ik wél zou doen.
Twee vragen :
1. Hoe warm is het op 1200 meter diepte?
2. Hoe snel stijgt die temperatuur bij grotere diepte? Hoe warm is het bijvoorbeeld op 3000 of 4000 m?
Groetjes en bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (3)

Hoe snel de temperatuur stijgt is afhankelijk van WAAR je de diepte in gaat: "De geotherm of geothermische gradiënt is de toename van de temperatuur met de diepte (de temperatuurgradiënt) in de Aarde of ondergrond. Deze gradiënt ligt in de aardkorst normaal gesproken tussen de 15 en 30 °C per kilometer. De geothermische dieptemaat is de diepte waarop de aardkorst 1 graad Celsius warmer wordt, dit is normaal gesproken tussen de 33 en 17 m."

Dus na 1 kilometer kan de temp 15-30 graden stijgen.
Bij 3 kilometer dus weer zoveel meer en bij 4 km weer zoiets.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit kun je niet zolang op die manier doorrekenen want de kern zit op 5000-6000 graden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Binnenkern#Samenstelling_en_omstandigheden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De geothermische gradiënt die deze toename uitdrukt verschilt van plaats tot plaats. In gebieden met dikke sedimentpakketten is deze relatief laag, maar op plaatsen met oudere gesteentepakketten op geringe diepte komen relatief hoge temperaturen voor. Gemiddeld bedraagt de geothermische gradiënt in Nederland ongeveer 30 °C per duizend meter. Op tweeduizend meter diepte bedraagt de gemiddelde temperatuur ongeveer 70 °C. Aardwarmtestudies maken onderscheid tussen lage en hoge enthalpie aardwarmte. In het eerste geval bedraagt de aardwarmte op duizend meter diepte minder dan 150 °C. Bij hogere temperaturen spreken we van hoge enthalpie. In de actieve vulkanische zone op IJsland bijvoorbeeld kan de temperatuur op duizend meter diepte meer dan 300 °C bedragen. In Nederland is alleen sprake van lage enthalpie aardwarmte.

op 2000 meter diepte bedraagt de temperatuur dus 70C. en hij stijgt met 30 graden per kilometer. dit komt er dus op neer dat bij 3000 meter het 100C en op 4000 meter het 130C bedraagt. op 1000 meter is het 40C en hij stijgt met 30C per km dus met 3C per 100 meter. dus op 1200 meter zou het ongeveer 46 C moeten zijn volgens deze bron. nu is dat in mijnen wat minder omdat er luchtschachten enzo in zitten die verse (koudere) lucht van het aardoppervlak aanvoeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit lijkt me eigenlijk best sterk. Die diepste mijn (in Afrika) is 4,5 km diep. Dat zou betekenen dat het daar 130C is. Al zou je het koelen, dan is het nog steeds onmogelijk om te werken.
Op 1000 meter doepte zit je al op zo'n 35 a 40 graden en op ander plaatsen op aarde (vulkaan gebieden ) kan dat nog meer zijn. Zie ook het artikel in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moolkeesje, zie je link. Het is niet 35-40 graden maar K en dat is die geothermische dieptemaat. Omgezet is het: 15 en 30 °C per kilometer http://nl.wikipedia.org/wiki/Geothermische_dieptemaat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle ik heb het toch echt goed gelezen! Bijna overal heeft de bodem op één kilometer diepte een temperatuur van 35 °C tot 40 °C . Dan spreken de wiki's elkaar tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees nu even je eigen Wiki, daar staat niet dat het graden zijn toch? Achter die 35-40 kun je klikken op die geothermische dieptemaat en dan kom je hele andere getallen tegen. Mic heeft ook een antwoord van 30.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De volgende zin komt ui mijn eigen wiki: Bijna overal heeft de bodem op één kilometer diepte een temperatuur van 35 °C tot 40 °C . Achter de getallen 35 en 40 staat toch heus het aantal graden Celsius, of ben ik nu gek?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He? ik heb dit stukje uit JOUW wiki: Hoe dieper men in de aardkorst boort, hoe meer de temperatuur stijgt. Over het algemeen bereikt men per kilometer diepte een temperatuurstijging van 35 K tot 40 K (geothermische dieptemaat). De geothermische dieptemaat is echter regionaal zeer verschillend. Volgens mij is er ergens een foutje gemaakt op die pagina.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd in de veronderstelling verkeerd, dat wiki een betrouwbaar medium is. Komen we toch weer bedrogen uit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tis gewoon een tikfoutje misschien en juist omdat wij die fout ontdekken zou je die moeten herstellen op wiki ;) dat maakt het betrouwbaar ;)