Word de aarde steeds lichter of steeds zwaarder?

Ik vroeg me af,word de aarde nou lichter of juist zwaarder? Er komen natuurlijk mensen bij maar er worden bijv. ook satellieten de in geschoten. Weet iemand een goed antwoord? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat er mensen bijkomen wordt het geheel niet zwaarder. Stoffen in en op de aarde worden gebruikt voor de groei van embryo tot volwassene.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus word het lichter? Want er gaan we satellieten weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm.. Die satellieten hebben niet altijd op de aarde gestaan hoor xD.
Als een satelliet nodig is word ie gemaakt.
En daarbij, een satelliet heeft geen effect op het gewicht van de aarde.

Het beste antwoord

Prof Walter Lauriks
hoogleraar Wetenschappen zegt daar het volgende over toen hij deze vraag kreeg:Ik neem aan dat het gewicht toch veranderd is, aangezien we bossen verbranden en er ook steeds meer mensen bijkomen.

Zijn antwoord daarop beantwoord ook jouw vraag.
Antwoord:
Ik heb zelf een aantal dingen moeten navragen om een correct antwoord op je vraag te kunnen formuleren.

Je suggereert dat het verbranden van bomen de massa van de aarde zou veranderen. Dat is niet zo. ‘Verbranden’ is eigenlijk een chemische reactie tussen koolstof (van de boom) en zuurstof (uit de lucht). Het is zelfs zo dat de massa van de asresten en alle rook en waterdamp samen veel meer is dan de oorspronkelijke massa van de boom. Hetzelfde met de toename van het aantal mensen: een mens kan niet dikker worden als hij niet eet of drinkt.

Zo zie je dat groeien en verbranden van bomen slechts het omzetten van een materievorm in een andere is: er gaat geen enkel atoom verloren of er wordt geen enkel gecreëerd.

Maar dat wil niet zeggen dat de massa van de aarde constant blijkt. Af en toe schieten wij eens een satelliet in de verre ruimte weg: die massa zijn we definitief kwijt. De Apollo missies brachten een aantal rotsblokken mee van de maan: dit is een definitieve toename van de massa van de aarde. Het effect van deze menselijke activiteit is uiteraard verwaarloosbaar.

Onze atmosfeer verliest dagelijks een 300 ton lichte gassen, voornamelijk waterstof. Dit komt omdat die lichte gassen zich bovenaan de atmosfeer bevinden, maar ook omdat zij de grootste snelheid hebben (omdat ze zo licht zijn). Zo gaan er een aantal kunnen ontsnappen aan de aantrekkingskracht van de aarde. Maar er valt ook ruimtestof en af en toe een groter brokstuk uit de ruimte op aarde. Ook al verbranden die dingen meestal voor ze het aardoppervlak raken, de asresten komen hoe dan ook op aarde terecht. Naar schatting gaat het om een 200 ton per dag.

Dit betekent dat de aarde inderdaad lichter wordt, maar dat is niet omdat wij bomen verbranden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij krijg je ook een min. Mijn alarmbellen gingen al rinkelen bij "hoogleraar Wetenschappen". Wat is dat precies? En daarna kwam er nog een bewering over dat verbrandingsprodukten veel zwaarder zijn dan de oorspronkelijke boom. Dat is waar maar niet zwaarder dan de oorspronkelijke boom+ de benodigde zuurstof. Een onzin antwoord dus. -1

Andere antwoorden (2)

die mensen groeien door dingen die al op de aarde zijn. Dus door het voedsel dat ze eten.
Planten, dieren, en die planten en dieren hebben op hun beurt ook weer gegeten van dingen die er al waren.
Er komen dus wel mensen bij, maar de massa van alles verandert niet hierdoor. Je bent wat je eet en alles behoort tot de massa van de aarde.
Wel schijnt het soms sterrenstof te regenen maar daar heb ik te weinig verstand van om dat goed uit te kunnen leggen.

Toegevoegd na 49 seconden:
De kringloop van het leven dus...., alles wordt gebruikt en hergebruikt en krijgt hierdoor steeds weer een andere vorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aarde neemt langzaam in massa af, dat blijkt oa uit het feit dat aarde en maan zich zeer langzaam van elkaar verwijderen.
Aangezien de maan steeds zwaarder wordt (door ruimte stof) en de aarde steeds lichter (verlies van waterstof welke niet geheel gecompenseerd wordt door ruimtestof )
zou je daaruit af kunnen leiden dat de aarde lichter wordt.
Nu benutten we de energie die de maan en de aarde om elkaar heen laten draaien enigszins (de maan vormt eigenlijk een dubbelplaneet met de aarde) maar dat is onvoldoende verklaring van het feit dat aarde en maan zich van elkaar verwijderen, de vermindering van de massa van de aarde geeft daar een betere verklaring voor.

Toegevoegd na 9 minuten:
Er zijn weinig zaken zo nauwkeurig bekend als de afstand tussen aarde en maan en het getal Pi en e, zelfs het getal van Avogadro kennen we maar op ongeveer 8 decimalen,
we kunnen dus beter afstanden meten dan massa, zo wil men ooit de kilogram definieren als een exact aantal atomen van (bijvoorbeeld) koolstof.(in dit verband C12) maar we zijn daar nog lang niet mee klaar.