De hoek die de zon met de aarde maakt ik bij de evenaar het kleinst, tussen de keerkringen staat de zon daar immers op enig moment haaks op de aarde.

Toegevoegd na 26 minuten:
De afstand van de aarde tot de zon speelt in dit verband geen rol maar de hoek die de lichtstralen maken met de aarde wel, de lange weg die zonlicht maakt om bij ons en vooral bij de pool te belanden is zo groot dat het zonlicht dan nog maar weinig energie bevat.
Daarom is de opwarming van de aarde in de tropen (dus tussen de keerkringen ) het grootst en is het daarom daar (veel) warmer dan gemiddeld genomen hier. Bij de noordpool komt de temperatuur in de zomer nauwelijks boven 0 graden. (dit heeft ook te maken met het warmtetransport van het zeewater)

Toegevoegd na 2 dagen:
Het is grappig te beseffen dat het moment dat de zon haaks op de aarde schijnt daar het kortst duurt, de omtreksnelheid van de aarde is immers nergens groter dan op de evenaar.
Dat houdt ook in dat de dagen daar maar twaalf uur duren en het daar heel snel donker wordt,
Zo ging ik even een winkel binnen toen het (nog)licht was, toen ik even later (voor mijn gevoel) naar buiten liep voelde dat heel raar, het was echt donker.

Ik heb dan ook menigmaal de zonsondergang aldaar gezien, de zon dondert daar voor je gevoel echt naar beneden.

Mensen die uit de tropen komen en hier een zomer meemaken zijn dan ook erg verbaasd over de lange zomerdagen die we hebben en -
zoals afgelopen zomer- soms in warmte niet eens zoveel onderdoen
Gelukkig is de ozonlaag waar ik was vrij dik en het viel met verbranden erg mee, te meer doordat ik "Nederlands regime" toepaste wat zonnecreme betreft.
Wat in het verre oosten echt miste waren zonnepanelen!!

Men is daar doorgaans meer kwijt aan airco-kosten dan wij in Nederland aan stookkosten!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heeft 2 redenen:

De zonnestralen staan in een moeten een groter deel verwarmen bij de polen met evenveel energie als bij de evenaar. Daardoor is er bij de evenaar meer warmte op een kleiner stuk oppervlakte dan bij de polen.

De zonnestralen moeten bij de polen een langere weg afleggen dan bij de evenaar. Daarbij gaat er ook warmte verloren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar mijn mening door de stand van de aarde ten opzichte van de zon.
De in- en declinatie.
Hierdoor zal de zonnestraling de polen minder raken en daardoor is het aan de polen ook meestal erg wit van de sneeuw die liggen blijft. Aan de polen is het in sommige jaargetijden ook nauwelijks dag, omdat de zon niet boven de horizon uitkom. Bij de evenaar, staat de zon loodrecht boven je hoofd en dat maakt het erg warm.