Vormen hoge- en lagedrukgebieden zich over het algemeen rondom vulkanen? En waarom juist daar?

Ik zag een antwoord op een vraag op welke 6 plekken in de wereld het het meest regent. Daarin werd o.m. gesteld, dat hoge- en lagedrukgebieden veelal rondom vulkanen vormen. Die vraag staat in de rubriek GoeieVraag.nl .
In Europa ontstaan hogerukgebieden (ook wel eens lagedrukgebieden) vaak bij de Azoren en lagedrukgebieden (misschien ook wel eens hogedrukgebieden) bij IJsland. Ik heb mij afgevraagd, waarom juist daar. Waarom niet bij Ierland, het Iberisch schiereiland, Nederland, Noorwegen, enz.? En inderdaad, de Azoren en IJsland zijn beide vulkanisch. Ontstaan daarom juist veel hoge- en lagerukgebieden?

13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het antwoord is :nee
Vulkanen kan je het meeste terugvinden op de grenzen van tektonische platen of op vulkanische schilden. Dat is doorgaans ook de plaatsen waar de hevigste aardbevingen voorkomen . Dit alles heeft met de geologie van de Aarde te maken.
Hoge en lage drukgebieden spelen zich eerder af in het geofysische van onze atmosfeer.
Natuurlijk zijn die twee wel ergens aan elkaar verbonden . Bijvoorbeeld : gebergtes kunnen wolken tegenhouden; oceanische golfstromen zijn gedeeltelijk het gevolg van de grenzen van de oceaan ,de openingen en zo meer.
Dat er luchtdrukgebieden ontstaan op plaatsen met vulkanen , is niet significant en louter toevallig.
De drukgebieden hebben wel te maken met luchtstromingen en ook maar minder duidelijk met straalstromen ( een constante wind op meer dan 10 km) en golfstromen (zee).
Er zijn plaatsen op de Aarde die een vrij stabiel en constant weersysteem kennen:: bijvoorbeeld : Siberië in de winter met een uitgesproken hoog luchtdrukgebied (en zeer koude temperatuur) en dan zijn er die van de Atlantische oceaan , die dikwijls in de buurt van de Azoren of Ijsland liggen. Nu de verschuivingen hebben alles te maken met koude en warme fronten , dikwijls ontstaan onder invloed van een andere speler : dat kan bijv. een warme golfstroom zijn , de straalstroom ( van West naar Oost) , maar ook de aantrekking van een zeer sterk luchtdrukgebied.
Er ontstaan , vooral in gebieden met veel storingen nogal wat ‘zwakkere’ luchtdrukgebieden , d ie het meestal niet lang uithouden onder invloed van de sterkere.

Toegevoegd na 4 minuten:
Die onderschatte straalstroom :

Toegevoegd na 19 minuten:
Wat betreft Ijsland en de Azoren en Madeira : die liggen allemaal op de scheiding tussen de Europese en de Noord-Amerikaanse te ktonische plaat : met veel vulkanen (en in dit geval vrij kleine bevingen).
Maar beide eilanden liggen ook juidt middenin de oceaan : waar de warme golfstroom die voor een deel ons weer bepaald het hevigst is.
Dit is nu louter toeval.
Op andere plaatsen op de wereld is dat niet zo. Bekijk eens de 'ring of fire' en vergelijk het met de luchtdruk.
Men kan bijvoorbeeld evenmin stellen dat er meer vulkanen zijn in warme streken ... dat is ook louter toevallig.