Stel, er is geen maan die om de aarde cirkelt. Wat zouden daarvan de gevolgen zijn?

Geen zonsverduistering en geen maansverduistering. En wat donkerder nachten. Maar dat zal volgens mij lang niet het enige zijn. Er zou ook geen eb en vloed zijn. Wat zou dat voor konsekwenties hebben gehad? Zou het weer op aarde dan ook anders zijn? Zouden er ook mensen, planten, dieren en water op aarde geweest zijn? En ga zo maar door. Kan de aarde niet zonder de maan?

13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Deze vraag is al een paar keer eerder gesteld. Zie bijvoorbeeld http://www.goeievraag.nl/vraag/maan1.53790
http://www.goeievraag.nl/vraag/maan2.19346
http://www.goeievraag.nl/vraag/maan3.44298 Misschien is de vraag nog wel vaker gesteld, maar nadat ik deze drie vragen had gevonden, ben ik gestopt met zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar die geven alle drie een totaal ander antwoord. 'Chaos' , 'instabiliteit' en 'sneller draaien'. Dus op basis van de antwoorden zou de vragensteller het nog niet weten. Overigens is het beste antwoord bij http://www.goeievraag.nl/vraag/rond-aarde-maan-bestaan-buiten.53790 het beste antwoord :D

Antwoorden (4)

Het zo zomaar zo kunnen zijn dat leven op aarde dan niet mogelijk was geweest. Buiten het feit dat de zaken die je noemt hun oorzak in de aanwezigheid van de maan vinden, beinvloed de maan ook het klimaat: De stand van de aardas wordt 'op zijn plek gehouden' deels door de maan. Bij afwezigheid van de maan was de aarde waarschijnlijk veel meer gaan schommelen, hetgeen tot veel gevarieerder klimaat geleid zou hebben. En dit is natuurlijk van invloed op de mogelijk van leven om zich te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan houd de aarde in balans, zonder de maan zou het klimaat op aarde gierend uit de bocht vliegen en er geen of nauwelijks leven mogelijk zijn, en al helemaal geen leven zoals wij dat kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij afwezigheid van de maan zou het verschil tussen eb- en vloed véél minder zijn. Het zou kunnen dat de longvis, één van de eerste voorlopers van de landdieren dan minder gemakkelijk en misschien wel helemaal niet die overstap had gemaakt.
Dan hadden zich geen landdieren ontwikkeld, geen zoogdieren, geen mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen die menen dat leven zoals wij dat kennen of als geheel onmogelijk zouden zijn omdat de maan een stabiliserend effect heeft op orientatie van de aarde. Zonder de maan zou er axiale instabiliteit ontstaan waardoor de polen rond de evenaar komen en weer terug. Dit zorgt voor extreme en willekeurige seizoenen, waardoor het voor het leven vrij moeilijk wordt.

Dat laatste dat klopt maar dat kan niet worden veroorzaakt door de afwezigheid van de maan. Want Venus heeft bijvoorbeeld ook geen maan, is ongeveer net zo groot als de aarde en is net zo stabiel als de Aarde. Mars heeft 2 manen en is ook stabiel.

Wel zouden de dagen zouden korter duren en zouden de getijden een stuk minder zijn. Wat de overstap van zeedier naar landdier wellicht een stuk moeilijker maakt. Maar zelfs als er geen getijden zijn dan er nog steeds golven, tsunami's, aardbevingen, ect

Het is dus waarschijnlijk dat de invloed van de maan op 'het leven' vrij klein is. Het leven dat we nu kennen heeft zich aangepast aan de aanwezigheid van de maan. Zonder de maan zou de evolutie gewoon een andere weg zijn ingeslagen.

De meeste impact zal het hebben op cultuur, denk aan alle mythe, boeken en liedje waar de maan in voorkomt.