Cuba is (althans: was) ¨klassiek" communistisch, dus meer gevormd naar de ideeen van Marx: iedereen gelijk en alles door de partij of staat geregeld en georganiseerd. Noord-Korea oorspronkelijk ook, maar gebruikt nu de term Juche. Aanvankelijk werd met Juche bedoeld: 'de proletarische revolutie is er voor het volk en de massa moet worden geleid door een Grote Leider'. later volgde een uitbouw naar het Juche-idee: 'De Grote Leider is als een 'vaderfiguur' voor het volk en leidt het volk.'.
Kortom: waar bij Cuba de communistische partij het belangrijkst is, met één bekende leider, is bij Noord-Korea de leider het belangrijkst (dicteert alles) en is de partij ondergeschikt en volledig volgsaam aan die leider.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Cuba is veel wereldser dan Noord-Korea. Je kunt als toerist gemakkelijk naar Cuba gaan, maar doe dat maar liever niet naar Noord-Korea. Daar is het regime veel strenger. Cuba heeft de dollar ontdekt en NK is meer met zichzelf bezig. Ze willen vooral alles onder eigen beheer houden met als gevolg, dat de bevolking honger lijdt. Het is niet voor niets dat Noord-Koreanen niet naar Z-Afrika mogen reizen om van voetbal te genieten. Ze mochten eens niet terugkeren en die kans is erg groot gezien de armoede in hun eigen land. Op dit moment zijn er 4 voetballers "vermist". Die gaan, als ze echt niet meer komen opdagen, ongetwijfeld asiel aanvragen in een meer westers georienteerd land.
Cubanen kunnen daarentegen wel reizen.