Wat is de oorspronkelijke naam van de stad Mailand?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Cryofiel
8 jaar geleden
Mailand is "gewoon" de Duitse naam voor Milano. Net als Francoforte de Italiaanse naam is voor Frankfurt. Zo zeggen wij meestal Berlijn als we Berlin bedoelen, en Rome als we Roma bedoelen.
Bordensteker
8 jaar geleden
En zo moet je op de borden met Aix-la-Chapelle letten als je de plaats Aachen uit het zuidwesten nadert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En zo is Mons Bergen in België en Waterleau is ook éénduidig...

Antwoorden (2)

Milano in het standaarsd Italiaans. Maar Milan in het plaatselijk Lombardijns.

Toegevoegd na 1 minuut:
In het Nederlands dus ook Milaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry: standaarsd moet standaard zijn. Dat is gewoon fout. Geen taalverschil.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De stad is gesticht rond 600 v Chr. door de Kelten, maar de oorspronkelijke naam is onbekend.
Als de Romeinen het veroveren in 222 v Chr. geven ze het de naam 'Mediolanum', wat 'in het midden van de vlakte' betekent. Hiervan is het huidige Milano afgeleid.
Italiaans Milano, Lombardisch Milàn en in Noord-Italië (in süd-tirol) Mailand Toegevoegd na 9 minuten:
Drie verschillende benamingen voor één en dezelfde stad, ligt er maar aan wie de naam gebruikt.
In Südtirol worden alle Italiaanse namen in de Duitse taal gebruikt. Toegevoegd na 26 minuten:
Men is wel verplicht om alle benamingen van steden, ook van de allerkleinste dorpen en gehuchten en zelfs van de wandelwegen in twee talen te vermelden.
Humoristen plaatsen nu soms zulke borden. Bronnen:
- http://www.cityzapper.nl/Milaan/Geschiedenis/een-korte-geschiedenis-van-milaan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Alkmaar, een plus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh, de plus was al van mij. Jij was eerst met het goede antwoord
De naam Milaan ( Mailand) komt van het Latijnse Mediolanum.
Dit betekent "in het midden van de vlakte" en verwijst naar het feit dat de stad midden in de Povlakte ligt.