Wat voor proefjes / experimenten kun je allemaal doen met grondsoorten?

Geschikt voor basisschool (midden-/bovenbouw)
We hebben al een aantal proefjes bedacht / gevonden zoals:
- doorlaatbaarheid v/d grondsoorten
- korrelgrootte
- vruchtbaarheid

Iets met dijken bouwen v/d diverse grondsoorten...

Wie heeft nog meer leuke ideeën wat kinderen kunnen doen met grond(soorten)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Je kunt ook nog proberen om het plantaardige materiaal er uit te krijgen door een beetje aarde door water te roeren en te kijken wat er allemaal bovenop komt drijven.
Verder kun je de rusthoek van nat en droog zand bepalen voor rivierzand en zeezand (kijken bij welke hellingshoek het gaat schuiven).

Je kunt kijken wat er gebeurt als je verschillende grondsoorten nat maakt en op laat drogen (dan krijg je bij kleigrond hele mooie kleikorsten met scheuren).

Je kunt ook proberen hoeveel vocht een volume 'bodem' op kan nemen voordat er water op komt drijven (dat verschilt nogal bij klei, zand en veen, veen is net een spons!).

En met klei kun je echt kleien.

En voor de vakidioten onder ons: kleihappen. Als je verschillende kleisoorten hebt, kun je er met je voortanden in happen om te voelen hoe grof de klei is. Je hebt zware klei, matig zware klei en lichte klei. Hoe lichter, des te meer schuurt het tussen je voortanden. Zware klei, daar voel je niks van, dat is net kauwgom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie WA volgend jaar al kleihappen met koninginnedag ;-)

Andere antwoorden (1)

Steekproef houden; hoeveel wormen zitten er ongeveer in een kluit van 10x10.
Wat voor kleur; heeft de grond genoeg zuurstof?