Hoe snel zakt Nederland?

Met de tsunami in het achterhoofd vroeg ik me af hoe snel Nederland zakt.
Althans dat heb ik op school geleerd. Nederland zakt zoveel mm (?) per jaar.
Er zit dus beweging in een deel van de aarde waar we zitten. Kan het door wat dan ook ineens raak zijn, zodat het hele land in no time onder loopt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Afhankelijk van welk gebied in Nederland.

Zo is de hoogste daling is 60 cm, en de hoogste stijging meer dan 2cm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet hoe snel Nederland zakt, maar zo'n ramp zoals in Japan kan hier niet gebeuren.
Er ligt namelijk een heel andere reden aan ten grondslag. Nederland zakt door de aardgaswinning. Daardoor worden in Groningen regelmatig kleine aardbevingen gemeten.
Japan ligt aan de "ring of fire" Daar raken twee aardschollen (platen zeg maar) elkaar. Ze bewegen naar elkaar toe en op een gegeven moment schiet de ene plaat ineens een stukje onder de andere. Dat gaat gepaard met een enorme kracht, vandaar de veel grotere aardbeving, met, omdat die in dit geval op zee plaats vond, een tsunami als gevolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zakt Nederland altijd al.
Gewoon door de natuurlijke gang van zaken.
Ook in gebieden waar geen gas wordt gewonnen.