Hoe vaak per dag wisselt eb met vloed ? En waarom precies zovaak ?

Als de maan dit veroorzaakt dan moet ie dus een aantal maal per dag iets doen dat vloed veroorzaakt... WAT ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.8K

Antwoorden (1)

Door aantrekkingskracht van de maan op de aarde (en omgekeerd) wordt het water in de zee richting de maan getrokken. Door de draaing van de aarde & van de maan om de aarde krijg je 2 keer per dag een 'vloedgolf' langs.

--- quote ---
Dubbeldaags getij

Bij het dubbeldaags getij is er tweemaal per dag hoogwater en tweemaal per dag laagwater met ongeveer gelijke waterstand. Springtij treedt telkens na 14 3/4 dag op en telkens zoveel dagen na volle of nieuwe maan als de leeftijd van het getij. Hoogwater op de dag van springtij valt op een vast uur. Doodtij valt 7 dagen na springtij. Het dubbeldaags getij treedt op in de Indische Oceaan en de Atlantische Oceaan, met uitzondering van de Golf van Mexico.

[bewerken] Enkeldaags getij

Bij enkeldaags getij is er eenmaal per dag hoogwater en een maal per dag laagwater. Springtij valt hier telkens na 13 2/3 dag. Doodtij valt 7 dagen na springtij. Enkeldaagse getijden komen voor in de Java Zee, de Zuid-Chinese Zee, het noordwestelijk deel van de Golf van Thailand, het noordelijk deel van de Golf van Mexico en de Zee van Ochotsk.

[bewerken] Gemengd getij

Bij een gemengd getij is er een groot verschil tussen het dagelijkse hoogwater of laagwater of beide. Soms is dit enkeldaags, maar over het algemeen zijn er twee hoogwaters per etmaal. Dit komt voornamelijk voor in de Grote Oceaan.