indien een laserstraal waterpas staat na hoeveel kilometer word het 'verloop' groter ivm de curvatie van de aarde?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Direct.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
een goede hobby laser waterpas komt tot 30 meter een professionelen komt tot 600 meter. De curvatie van de aarde is op 600 meter niet te meten zo klein, laat staan bij die van 30 meter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
beetje laat maar bedankt voor je antwoord

Antwoorden (2)

Het verloop begint onmiddellijk. Het is maar wat je groter noemt.
Bijvoorbeeld, van Groningen naar Maastricht is het verloop anderhalve kilometer.
7 jaar geleden
Omdat de aarde niet precies een bol is, maar een afgeplatte bol, geeft dat op verschillende punten op de aarde gemeten een andere waarde. ( De radius van aarde is van pool tot pool gemeten ongeveer 43 km. kleiner dan de radius op de evenaar).
Ware het een precieze bol, met een straal van 6000 km., dan was op een afstand van 6000 km. het "verloop" 6000 km. Maar, omdat het dan een bol betreft, is het "verloop" a-symetrisch, dus niet overal hetzelfde. (Hoe verder je weg gaat, hoe groter het "verloop".