Stel, de aarde staat niet 23,5 graden gekanteld tov de zon, is het dan overal even warm op aarde, of is het op de noordpool nog altijd ijs koud?

Stel de aarde zou niet met een hoek van 23,5graden tov de zon "zweven". Is het dan nog altijd het koudst op de noordpool en het warmst op de evenaar?
Of kan de atmosfeer niet genoeg warmte meer tegenhouden zodat het klimaat over de hele aarde hetzelfde zal zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (4)

Het feit dat het op de polen kouder is dan op de evenaar komt door dat de afstand van de zon naar de evenaar korter is dan de afstand van de zon naar de polen. Daarbij moet het licht een langer afstand door de dampkring afleggen. Beide effecten zorgen er voor dat het op de poelen kouder is. Als de hoek nul graden zou zijn, wordt het op de noordpool iets kouder en op de zuidpool iets warmer, zeg maar ongeveer gelijk.
Op dit moment is het op de zuidpool veel kouder dan op de noordpool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt niet hoor, de aarde staat dan altijd met een kant naar de zon en die kant is dus warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de afstand aarde-zon heeft nauwelijks invloed, het is de langere weg die de zonnestralen door de atmosfeer moeten afleggen. Het eerste effect speelt geen rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
123nouk
De Aarde draait per 24 uur een keer om zijn as en daardoor hebben we dag en nacht. Hij staat dus zeker niet altijd met een kant naar de Zon, want zoals gezegd zou dan de achterkant altijd in het donker gehuld zijn, zo de temperatuur zakken en dat gedeelte onbewoonbaar worden.
stippel
De afstand Zon-Aarde is wel degelijk van invloed op de tempratuur op aarde. (Seizoenen)
1. De aarde draait in een ellipsvormige boog om de Zon.
Het verschil in afstand tot de Zon zorgt ervoor dat de warmte-energie die de Aarde als hij het dichts bij de zon staat 106,9% is van de warmte-energie die ze ontvangt als ze het verst van de zon staat. . Het zuidelijk halfrond ontvangt in de loop van een jaar daardoor iets meer energie dan het noordelijk halfrond. Dit effect wordt echter grotendeels opgeheven door absorptie van het energieverschil door de oceanen (het zuidelijk halfrond heeft een veel groter wateroppervlak dan het noordelijk halfrond) en het effect van seizoenen als gevolg van de helling van de aardas is veel groter.
2. Doordat de rotatieas van de Aarde niet loodrecht op de aardbaan om de zon staat, maar daar 23,4° van afwijkt (inclinatie), verandert de hoek waarmee de Zon de Aarde beschijnt, in de loop van een jaar. Samen met de beweging om de Zon zorgt dit ervoor dat er op Aarde seizoenen voorkomen. Voor een waarnemer op het noordelijk halfrond zal de Zon hoger aan de hemel staan wanneer de noordpool naar de Zon toe gekanteld is. Daardoor is de temperatuur in die perioden hoger, terwijl de temperatuur lager is als de noordpool van de Zon af gekanteld is. In de astronomie zijn de seizoenen vastgelegd afhankelijk van de stand van de aardas ten opzichte van de Zon.
nee er zijn dan geen seizoenen (op de Noord of de zuid pool is het altijd koud en op de andere pool is het altijd erg warm. dus staat de noordpool naar de zon gedraaid is het op de noordpool altijd warm richting de 'normaal' aan de warme kant en aan de zuid kant van de evenaar is het dan kouder maar normaal op de zuid pool is het HEEEEL koud. ik hoop dat dit bergrijpbaar is opgeschreven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bedoelt als de aard-as recht naar de zon wijst? Dan zou het aan de ene kant ook altijd dag zijn en aan de andere kant altijd nacht, zoals op Gliese 581 e.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja klopt..
Dan zou er nog steeds Winter en Zomer zijn.
Volgens de obliquiteit zou dit betekenen dat het verschil tussen Winter en Zomer veel kleiner zou zijn...hoe groter de askanteling hoe groter het verschil in temperatuur tussen de seizoenen. Deze hypothetische kanteling is wel heel groot en onmogelijk.
Men moet echter ook rekening houden met de excentriciteit van de baan rond de Zon....die is ook verantwoordelijk voor de seizoenen.
En tenslotte is ook precessie van belang : afwijking ten gevolge van getijden veroorzaakt door de Aarde en de Zon
Die drie parameters van Milankovic gebeuren soms in cycli van 26.000 jaar 'precessie)

Dus : onmogelijk , maar nog steeds seizoenen , maar veel minder uitgesproken.
Persoonlijk geloof ik dat de invloed van de golfstroom en overdreven broeikaseffect evenveel impact kunnen hebben en dit is ten minste realistisch....dit samen met lichte obliquiteit ,precessie en excentriciteit.

Toegevoegd na 2 minuten:
obliquiteit
precessie
excentriciteit....zijn de parameters van Milankovic : link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De seizoenen zouden ongetwijfeld anders zijn en 'nauwelijks' wanneer men de hypothese van kanteling wil uitsluiten.
Feit is dat er andere factoren buiten de askanteling zijn die seizoenen beïnvloeden.
Op Mars , die een grotere excentriciteit van haar baan rond de Zon heeft ....is er zelfs invloed op de polen , die aan de ene kant veel kleiner zijn dan aan de andere pool
Op Uranus met een askanteling van 97° zijn er ook seizoenen , maar op een zeer eigenaardige manier.
Als de aard-as een hoek van 90 graden zou maken met het vlak waarin de aarde om de zon draait, zouden we nagenoeg geen seizoenen hebben. Aan de polen zou het nog steeds het koudst zijn, omdat het pad dat het zonlicht door de atmosfeer moet afleggen daar nog steeds het grootst is en de 'plak aarde' die verwarmd moet worden door een bepaalde hoeveelheid zonnestraling, aan de polen nog steeds het grootst is.

De klimaatsystemen zouden er heel anders uit zien, en ook de windsystemen zouden heel anders zijn.