Als regenwouden woestijnen worden, waar gaat het water dan heen?

Ik zal beginnen met een Link, voorafgaande aan mijn uitleg:
http://www.cmo.nl/sw/index.php/nl/millenniumdoelen/scholier/12-natuurlijke-hulpbronnen/extra-teksten/welke-problemen/ontbossing

Toegevoegd na 23 minuten:
Hier mijn uitleg bij de vraag:

Een woestijn zoals bvb de Sahara er maar één is, zou ook eerst een regenwoud geweest zijn, zie eens hoeveel het in een regenwoud kan regenen per jaar? Zie link?
Waar is al dat water van dat voormalige regenwoud dat nu Sahara heet dan heen?
Is dat nu water dat ergens anders neer regend of is het voorgoed van de aarde verdwenen?
Ik leerde echter dat water nooit verloren gaat en over de aarde verspreid altijd evenveel blijft.
Maar klopt dat wel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat water onstaat daar niet meer, doordat er geen bomen meer zijn om het te verdampen, en de kringloop op gang te houden. Bomen (en andere beplanting) groeien niet alleen bij gratie van vocht, ze creëren ook hun eigen vochtige klimaat, dat het regenwoud zo vruchtbaar maakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het water is inderdaad niet 'verdwenen', maar zal zich nu op een andere plek bevinden. In de oceanen bijvoorbeeld. Waar het ook zal verdampen en weer neervallen, maar dat niet meer op de plek waar nu de woestijn is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Ook in woestijnen kan het regenen @marleen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Marleen ontkent ook niet dat het in woestijnen regent; ze legt uit dat regenwouden hun eigen vochtige klimaat in stand houden. Een toevoeging daarbij: op het moment dat regenwouden woestijn aan het wórden zijn, zal het nog steeds veel regenen dit zorgt vervolgens voor grote modderstromen die alle bodembedekkers en de minder stevige bomen en struiken meeslepen. Hierdoor gaat het alleen nog maar sneller met het worden van woestijn. In een fase daarna zullen de bomen zorgen voor de nodige verdamping, maar de warme grond zal het water wegdrijven, in de omgeving om het woestijnwordende regenwoud heen zullen vervolgens meer overstromingen plaatsvinden. Anyhow, plusje van mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooie aanvulling, Winny. En dat klopt natuurlijk ook helemaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het komt er dus op neer dat het water op aarde door woestijnvorming niet mindert maar enkel word gerecycleerd voor elders. Hetzij bovengronds, hetzij ondergronds.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij het sluiten van mijn vraag wilde ik het volgende toevoegen en een extra + geven voor iemand: Aan WinnyS: Jij liet weten:
"Marleen ontkent ook niet dat het in woestijnen regent; ze legt uit dat regenwouden hun eigen vochtige klimaat in stand houden. Een toevoeging daarbij: op het moment dat regenwouden woestijn aan het wórden zijn, zal het nog steeds veel regenen dit zorgt vervolgens voor grote modderstromen die alle bodembedekkers en de minder stevige bomen en struiken meeslepen. Hierdoor gaat het alleen nog maar sneller met het worden van woestijn. In een fase daarna zullen de bomen zorgen voor de nodige verdamping, maar de warme grond zal het water wegdrijven, in de omgeving om het woestijnwordende regenwoud heen zullen vervolgens meer overstromingen plaatsvinden. Anyhow, plusje van mij" Fijn dat jij ook WinnyS dacht, wil ik ook, +je voor jullie beiden van mij.
Ik wil besluiten dat water op deze wereld dus niet mindert en ook niet verdwijnt, maar enkel verplaatst en gerecycleerd word, hetzij bovengronds en/of ondergronds.

Andere antwoorden (1)

Het water is gewoon verdampt.
Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar.
Eerst verdampt het water. Daarna wordt het woestijn.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn vraag was gewoon waar het water heen is, dat het verdampt was en nu elders als regen neerslaat vermoede ik al, ik leerde echter ook dat in de woestijnen zeer diep onder de grond meren en zeeën van drinkbaar water is.