In hoeverre zijn de gevolgen van de huidige klimaatverandering te voorspellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover er al echte veranderingen zijn, zijn ze niet te voorspellen. Er is een hoop geblah blah bij. Het begon ooit met zure regen. Hoor je nooit meer van. Toen ozon gaten. Hoor je nooit meer van. Let op ik zeg niet dat het allemaal niet bestaat. maar er is gewoon een heleboel winstbejag mee gemoeid. Het heisa zette pas echt door toen die figuur uit Amerika een boek of film ging uitgeven. Later bleek dat hij zelf de grootste vervuiler was. Alles bleek gewoon uit een heel grote duim te zijn gezogen. Henk de Velde schrijft in zijn boek(Henk is een bekend zeezeiler en heeft al meer dan 40 jaar in zijn uppie(niet zijn guppie) de zeeën bevaren. Uit eigen waarneming merkte hij op, dat de Tuvalu(zeg ik het goed) eilanden zouden dertig jaar geleden al moeten zijn verdwenen in de golven. Ze liggen er nog steeds en zijn geen zandkorrel kleiner geworden. Neem alles dus maar met een korrel (zee)zout. Noordpool ijs is geen landijs het drijft dus in het water. Als dat ijs smelt gebeurt er dus niets met de zeespiegel. Neem de proef maar op de som door een beker te vullen met water en drijvende ijsblokjes. Na een uurtje zijn de blokjes gesmolten en staat de waterspiegel nog even hoog in je beker. Het landijs van Groenland is een ander verhaal. Maar de cyclus der getijden is daar ongewijzigd bar en boos. Maar altijd is daar ijs afgebroken en in de zee gesmolten, zonder vreselijke resultaten. En geloof me nu maar dat de aangroei en afkalving echt niet veel meer is dan het al altijd was. Zo niet dan zou het ijs echt een stuk dikker (tot aan de stratosfeer) moeten liggen.

Antwoorden (4)

Minimaal. Ons klimaat is een zeer complex chaotisch systeem waarvan grote delen zelfs nog onbekend zijn. Van veel factoren is dus helemaal niet bekend of ze een invloed hebben en wat deze invloed dan is.

Ieder model dat voorspellingen doet over de gevolgen van de klimaatverandering is afhankelijk van een groot aantal aannames en abstracties van de werkelijkheid. Dat moet ook, want een model dat daadwerkelijk alles mee zou nemen dat een rol speelt zou net zo lastig te interpreteren zijn als het klimaat zelf.

Alle voorspellingen over de gevolgen van de klimaatverandering kun je dus met een blok zout ter grootte van de spoedig opgedroogde dode zee nemen, zowel de positieve als de negatieve.

Let wel dat dat naar mijn mening geen reden is om minder zuinig om te springen met de aarde. Juist doordat we de gevolgen niet goed kunnen voorspellen is het naar mijn mening belangrijk om voorzichtig te zijn met het klimaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel wetenschappers, denken een redelijk uitkomende voorspelling te doen, over de gevolgen van het veranderde klimaat.
Andere spreken dit juist precies weer tegen.
Wat we weten, dat als het op aarde nog warmer gaat worden, dat daardoor de zeespiegel zal stijgen.
Dit komt voor een groot deel niet eens van het smelten van sneeuw en vooral landijs, maar door het warmer worden van het zeewater.
Door het warmer worden van het zeewater, zet het zeewater uit en heeft dus mee volume nodig, dus stijgt het.
Maar door het warmer worden van het zeewater, zal wereldwijd het klimaat gaan veranderen.
Dat betekent niet zo maar dat het slechter zal worden, maar dat kan dus ook beter dan we zijn gewend.
Wij zouden in Nederland het klimaat kunnen krijgen van Zuid Frankrijk en daar is niets mis me, weg met de regenachtige zonarme zomers, maar zomerlang warmte en zon.
Maar zelf zie ik het nog niet gebeuren.
Het weer blijft onvoorspelbaar en een trend naar een ander klimaat zie ik nog niet ontwikkelen.
Vorig jaar voorjaar 3 maanden van zon, warmte en vooral droogte.
Dit jaar 3 maanden met ongewoon veel regen en regelmatig veel te koud.
En volgend jaar?
Wel worden wereldwijd veel weer record's gebroken.
In Amerika, komt mogelijk een groot te kort aan graan door extreme hitte, maar pas als dat 10 jaar achter elkaar zou gebeuren, kunnen we spreken van gevolg van een klimaatverandering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet gedetailleerd. Wel staat het vrijwel vast dat het op aarde warmer wordt en dat als gevolg daarvan het water stijgt. En flink ook. Dat betekent dat eilanden en lage kustgebieden onder water zullen lopen of althans onder de zeespiegel terecht zullen komen. Ook weten we dat het weer heftiger kan worden door de wereldwijde opwarming: er is meer warmte dus energie beschikbaar.
Veel moeilijker te voorspellen is in welk tempo de processen zich zullen voltrekken. Of wat voor klimaat er op den duur op bepaalde plaatsen zal ontstaan. Het is global warming, maar het kan lokaal juist flink afkoelen. Of droger of juist vochtiger worden.
In Nederland zal het klimaat warmer en vochtiger worden, maar er bestaat ook een kans dat de Warme Golfstroom, die het milde klimaat hier veroorzaakt, stilvalt door het afsmelten van de ijskap aan de Noordpool. Dan wordt het hier een heel stuk kouder dan nu. Hoe groot die kans is, is niet te berekenen.
Wat we verder weten is dat snelle klimaatverandering lastig is voor allerlei planten- en diersoorten. Die moeten meebewegen met het verschuiven van het klimaat. Onzeker is of dat ze lukt. Nu er door menselijk gedrag toch al veel soorten uitsterven, kan het uitsterven nog sneller gaan. Dat soorten uitsterven is heel normaal. Maar als dat in een hoog tempo gaat, kunnen voedselpiramides instorten, zodat hele voedselketens ophouden te bestaan.
De natuur overleeft altijd wel, maar het kan zijn dat de diersoort mens zijn woonklimaat onmogelijk maakt en uitsterft. Dat zou helemaal niet zo vreemd zijn: soorten sterven nou eenmaal uit en de mens bestaat nog maar kort en is niet met zichzelf in evenwicht. Alleen zij we het zelf: niemand houdt ervan uit te sterven.
Het weer dat het in één bepaald jaar is, zegt trouwens niks over klimaatverandering. Daarvoor is een jaar veel te kort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een film en die laat heel goed zien wat er met de aarde gebeurd als deze 6 graden warmer wordr. Hij is van de bbc, ik zoh hem even aan kijken.