Omdat de meeste mensen veel onzorgvuldiger met water omgaan. En ook omdat o.a. in diverse landen rond de sahara enorm veel water wordt verspild door dure zwemparadijsen voor de vakantiegangers te bouwen. De aarde is er niet opgemaakt om zoveel water te produceren. Hierdoor wordt het land dor.

Tevens door boskap, de grond wordt hierdoor droog en onvruchtbaar waardoor de sahara zijn kans ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen door de zwemparadijzen, maar ook door de vele irrigatie voor de landbouw wordt er enorm veel water gebruikt in de landen rondom de Sahara. Vaak is die irrigatie niet optimaal, en wordt er water 'verspild' door verdamping, vóór het bij de gewassen aankomt. Maar zolang wij onze toiletten nog met drinkwater doorspoelen, mogen wij al helemaal niet over waterverspilling praten, vind ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
psies!

Andere antwoorden (6)

men zegt dat het komt door het broeikas effect. de temperatuur wordt steeds hoger daardoor breiden woestijnen zich uit.
Wat ook meespeelt in bijvoorbeeld woestijnen in China is de boskap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door de opwarming van de aarde wordt de sahara ook steeds groter omdat er meer verdort
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Broeikast effect lijkt mij hier het beste antwoord, maar ik vraag mij wel af of het inderdaad zo is dat de sahara groeit, en/of uit welke bronnen dit blijkt. Mogelijk verplaatst deze zich alleen wat? of wordt deze inderdaad groter dmv opwarming van de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het heeft ook wel degelijk met verzilting van de bodem en over begrazing te maken. Ik vraag me af of er daadwerkelijk een correlatie bestaat tussen global change en uitbreding van de sahara (of het er ook echt minder regent bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat er aan de randen van de Sahara weinig regent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk naar de randen van de Sahara, de mensen houden daar (noodgedwongen?)voornamelijk Geiten. Die houden zich prima in leven met weinig water maar eten alle groene vegetatie op. Mensen hebben brandhout en landbouwgrond nodig. Na de oogst (en het grazen) is het land dus kaal.

Planten hielden de grond en het zand vast (kijk maar naar de aanplant van Helmgras op Hollandse duinen)

Geen planten betekent dat grond kan gaan verstuiven, inclusief de bovenste, vruchtbare laag (waar humus (plantenresten) en hier en daar wat mest in zitten)
Vervolgens gaan de mensen maar weer een paar kilometer verder. Wat ze achter laten is kaal, de planten komen echter niet terug en de Sahara is weer een beetje groter geworden.

Daarnaast zijn er de effecten van slordige irrigatie en roofbouw. Bovenstaande effecten, maar dan in het groot.

Op de Canarische eilanden zijn ook grote gebieden die door Geiten tot een woestijn zijn gegraasd.