Is Antarctica een land?

Naar aanleiding van een vraag waar antarctica als een land bestempeld werd. Ik dacht dat het geen land was, maar een continent met speciale status.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Je dacht correct. Geen eigen bevolking, geen regering, geen vlag etc. Geen natie. Wel ‘land’ als in ‘niet water’, maar dat spreekt voor zich.
Het is een stuk ‘Gemeenschappelijk Erfgoed als ik het goed begrijp uit
http://www.law.kuleuven.be/jura/art/43n4/hernalsteen.htm
Net als de maan en de bodem van de diepzee. Het is van niemand en van iedereen. En ja, toen ik aardrijkskunde leerde was het een continent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit verdrag is in 1959 opgesteld. Omdat Antarctica geen zelfstandig land is met een eigen regering, wilden een aantal landen een stuk van Antarctica hebben. Die landen zijn: Argentinië, Australië, Chili, Frankrijk, Groot-Brittannië, Nieuw – Zeeland en Noorwegen. Hieronder de kaart van de landen met hun stukken land

Toegevoegd na 9 minuten:
Het woord land heeft verschillende betekenisen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verdragen opgestelt het continent, waarin de neutraliteit van het gebied gewaarborgd wordt. Het is dus inderdaad een continent met speciale status. Claims bestaan, maar worden niet universeel geaccepteert.

De hoofdpunten van het verdrag zijn te lezen in onderstaande link.

Zonder permanente bevolking en regering zou je het natuurlijk ook geen land kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antarctica is geen land maar een continent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snap deze min niet, wellicht moet je even je schoolgeld terug gaan halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die min is niet van mij, maar het is natuurlijk ook niet handig om een antwoord te geven, dat al gegeven is.
Misschien dat dat de reden van die min is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, ik zie het meestal later pas daar ik antwoorden geef via een ander systeem. Hierboven wordt ook alleen over verdragen gesproken. Ik heb geen verdag nodig om te constateren dat het een continent is, dat is het namelijk altijd al geweest.
Ja tegelijkertijd ook een werelddeel. Net als Amerika.