Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Door welke aardkorstplaten is het gebergte de Sudeten ontstaan?

Ik moet een werkstuk maken over de Sudeten. Ik ben al zo ver dat ze door platentektoniek zijn ontstaan enzo maar ik kan nergens echt vinden door welke platen en daar ben ik erg benieuwd naar. Kan iemand mij antwoord geven op deze vraag en als het kan er een bron bij geven want ik moet ook een bronnenlijst maken. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
966

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het Sudetengebergte vormt de Noordoostgrens van het Boheems Massief, dat gevormd werd tijdens de zg. Hercynische orogenese.
De Hercynische, Varistische of Variscische orogenese of gebergtevorming was een periode van orogenese gedurende het Laat-Paleozoïcum, die herkend wordt in oudere gesteenten in de ondergrond van Midden- en Zuid-Europa en Noord-Afrika. De actieve orogenese strekte zich uit over een tijdsspanne van ongeveer 90 miljoen jaar (Ma), ruwweg van 390 – 300 Ma. De belangrijkste fases waren aan het eind van het Carboon, zo’n 300 miljoen jaar geleden.
De Hercynische orogenese werd veroorzaakt door het naar elkaar toe bewegen van de paleocontinenten Gondwana en Euramerika (het huidige Noord-Amerika samen met Midden- en Noord-Europa). Tussen de twee paleocontinenten bevonden zich een aantal kleinere terreinen/microcontinenten, die in fasen met Euramerika collideerden. Ten slotte botste Gondwana zelf op Euramerika, waarmee het supercontinent Pangea gevormd werd.
De Hercynische orogenese zorgde dat Noord-Europa (het oude Baltische schild) en Centraal-Europa (voornamelijk bestaande uit de kleinere, geaccretiseerde terreinen en stukken Gondwana) aan elkaar vast kwamen te liggen. Het is met de Caledonische en Alpiene orogeneses één van de drie belangrijke fasen in het ontstaan van het huidige continent Europa.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding