Een vulkaan ontstaat als er veel druk vanuit het magma op de aardkorst staat. Als er dan een zwakke plek in de aardkorst zit, spuit de magma eruit. Als de magma uit de aarde komt, noemen we het lava. De lava wordt hard en vormt een kegel. Als de druk eraf is, stolt ook de magma in de vulkaanopening of krater. Dan wordt langzaam de druk in de magmahaard weer groter en ontstaat er weer een nieuwe uitbarsting. Een vulkaanuitbarsting heet ook wel een eruptie. Bij iedere eruptie wordt de vulkaan hoger. Soms ontploft de vulkaan als er veel gas in de magma zit. Dan breken er soms grote stukken van af en wordt de vulkaan weer kleiner. Een vulkaankan uitgedoofd zijn of actief of slapend. Dan lijkt hij dood, maar kan toch ineens uitbarsten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een vulkaan ontstaat wanneer magma tot het aardoppervlak doordringt. Er zij drie situaties te onderscheiden waarbij vulkanen gevormd worden, namelijk bij:

•convergentie
•divergentie
•hotspots
11 jaar geleden
De aardkost bestaat uit tektonische platen, die bewegen en verschuiven.Aan de randen van die platen kan het magma naar buiten komen als er druk op komt.Maar de vorming van een vulkaan duurt duizenden jaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aarde bestaat uit bewegende land en zeeplaten die drijven op magma (binnenste van de aarde). Als twee landplaten op elkaar botsen wordt de druk steeds groter en uiteindelijk kan het de druk niet meer aan, de landplaten schieten omhoog en vormen een berg. Het kan ook gebeuren dat een land en een zeeplaat op elkaar botsen. De zeeplaat is zwaarder en zal uiteindelijk onder de landplaat schieten terwijl er echter toch iets omhoog gaat en er een berg met een opening ontstaat. Als uiteindelijk magma (Binnenste vd aarde) naar boven komt, schiet het uit de vulkaan en heb je een vulkaanuitbarsting.