als een huis op de grens staat waar hoort hij dan bij ?

stel je woont presies op een grenslijn tussen 2 provincies of landen. hoe bepalen ze dan in welk land je woont.
en de helft van de voordeur valt in bv nederland en de andere helft in duitsland.

14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

kan een probleem geweest zijn, maar is opgelost. zie ook deze opmerking op de site wikipedia bij Baarle Nassau.

De grenzen in Baarle volgen meestal de erfgrenzen. In sommige gedeelten van het dorp loopt de grens grilliger en kan de keuken van een huis zich in een ander land bevinden dan de woonkamer. Zo loopt de grens bijvoorbeeld dwars door een filiaal van Zeeman[1]. Daarom is afgesproken dat de ligging van de voordeur de nationaliteit van het huis (en de inwoners) bepaalt. Echter, er zijn huizen, die zowel een Belgische als een Nederlandse voordeur hebben. Dit zorgde voor veel problemen als mensen verdacht werden van smokkelen. Voor het gemak is er bij alle huisnummers in het dorp een Nederlands of een Belgisch vlaggetje afgebeeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bepalend is waar de ingang (Meestal de voordeur) van het huis zich bevindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was: `stel je woont presies op een grenslijn tussen 2 provincies of landen. hoe bepalen ze dan in welk land je woont.` De voordeur is bepalend, en er zijn geen gevallen bekend (in Nederland) waarbij de grens door de voordeur loopt. Vandaar het antwoord zoals ik deze gegeven heb.
In Baarle Nassau is een kroeg waar de grens door de zaak loopt. Over het biljart loopt een lijn, ene kant is België en de andere kant is Nederland. Voorzover ik weet komt zowel de Nederlandse als Belgische politie als er iets aan de hand is.
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Geen flauw idee. Ga er eens een biertje drinken zou ik zeggen. Kun je allerlei leuke vragen stellen over hoe men betaalde toen er nog guldens en franken waren, of waar men belasting betaald of dat je drank door de kroeg dragen 'smokkelen' is...verzin ze maar, de vragenlijst is bijna eindeloos. proost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Betalen in zo'n plaats kon vroeger in beide valuta. Er waren gewoon twee kassa's of de valuta waren in de kassa gescheiden. Ik woon zelf aan de Belgische grens, vandaar dat ik dat weet. Hier hadden vroeger de kassa's ook twee valuta in de lade zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal Dounja! Een weekendbaantje in de winkels in Baarle was toen nog een garantie om goed valuta om te leren rekenen!
is er laats niet een tv programma geweest (ik heb het niet helemaal gezien) waar de ene partner in huppeldepup en de ander in lutjenogiets. dus het kan neem ik aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het om landsgrenzen gaat, wordt vastgelegd tot welk land het huis behoort, ook al loopt de grens er dwars door heen. Bij de verkoop van zo'n huis wordt dat altijd volgens de regels in één land gedaan.

Bij grond wordt altijd zo verkaveld dat er percelen ontstaan die in één land liggen (als we het over Nederland en de buurlanden hebben tenminste).

Die biljart met die grens er overheen: ze hebben dat ding expres daar neergezet, serieus.