Ik neem aan dat je met RD de rijksdriehoekscoördinaten bedoelt.

Het oude stelsel had de oorsprong in Amersfoort (die plek is nu te bezichtigen). Het nadeel daarvan is dat je, afhankelijk van de plek die je beschrijft, soms negatieve coördinaten nodig hebt. Een tweede nadeel is dat het mogelijk is de x- en de y-coördinaat te verwisselen. Immers, een waarde van 50 km zou zowel een geldige x-coördinaat als een geldige y-coördinaat kunnen zijn.

Daarom is in het nieuwe stelsel de oorsprong verschoven. Die ligt nu ergens in Noord-Frankrijk. Ik meen dat de oorsprong 5 meter boven de grond ligt, want het vlak moest nog steeds op de oude plek in Amersfoort de aardbol raken; maar dit terzijde.

Het voordeel van het nieuwe stelsel is dat, binnen de landsgrenzen van Nederland, zowel de x- als de y-coördinaat altijd positief zijn.

Een tweede voordeel is dat je aan de waarde van een coördinaat direct kunt zien of het een x- of een y-coördinaat is. De plek van de oorsprong is namelijk zodanig gekozen dat de grootst mogelijke x-coördinaat kleiner is dan de kleinst mogelijke y-coördinaat.

Het voordeel van het nieuwe stelsel is dus dat de mintekens zijn verdwenen, en dat de waarde-bereiken van de x- en de y-coördinaat elkaar niet meer overlappen. Dit voorkomt verwarring en, erger nog, fouten.

Cryofiel
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
"dat de oorsprong 5 meter boven de grond ligt, want het vlak moest nog steeds op de oude plek in Amersfoort de aardbol raken" klopt niet volgns mij. Als je in Amersfoort een rechte lijn trekt dan zit je na 150 km al 1 km boven het maaiveld.
Maar dat doet niets af aan je anttwoord. Plus
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat zou best kunnen, ik heb het niet nagerekend en ik heb het ook niet opgezocht. Daarom heb ik (hopelijk duidelijk genoeg) in mijn antwoord aangegeven dat ik dit niet zeker wist. Wel is zeker *dat* de oorsprong boven het maaiveld moet liggen, de afstand is groot genoeg om de hoogte significant te maken.