ik moet voor school een verslag maken en daarin uitleggen wat het verschil is tussen eb en vloed en hoe dat ontstaat. Kan iemand mij helpen?

ik weet dat het door de maan komt maar verder kom ik ook niet echt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een heel lang verslag met alles over de wadden en het is eigenlijk alleen voor extra uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV is toch om (extra) kennis te delen, waarom niet gebruik van maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huiswerk is bedoeld om kennis te verkrijgen, niet om te kopiëren ;p

Het beste antwoord

Eb en vloed ontstaan hoofdzakelijk door de aantrekkingskracht van de maan.

De maan "trekt" als het ware aan de aarde. En die kracht is veel kleiner als de afstand groter is. Als je dus aan de kant van de aarde staat waar de maan is, dan is de aantrekkingskracht veel groter als wanneer je aan de kant zou staan waar de maan niet is.

Door het feit dat de aarde niet overal even ver van de maan af staat, ontstaan eb en vloed, wanneer de aarde draait, komt het deel waar eerst vloed was, verder van de maan af te staan, waardoor eb en vloed ontstaan.

Ook de zon heeft een aantrekkingskracht, maar deze is veel zwakker als die van de maan. Wanneer de zon en de maan in dezelfde richting staan, is de vloed heviger en spreek je van een springvloed.

Hopelijk heb je hier iets aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Deze vraag is al vaker gesteld. Gebruik de zoekfunctie, typ daar 'eb en vloed' in, dan vind je een heleboel goede antwoorden met uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er ontstaat vloed op dat deel van de aarde dat naar de maan is gericht. Ook aan de tegenoverliggende zijde van de aarde ontstaat vloed. Dit wordt veroorzaakt doordat de aarde in feite in zijn geheel naar de maan getrokken wordt. Het water blijft dan als het ware iets achter bij de aarde. In de twee richtingen van de aarde loodrecht op de vloed is het op dat moment eb. Het getijverschil varieert afhankelijk van de plaats op aarde, de grootte van de zee en de stroming.

Toegevoegd na 2 minuten:
met dank aan panteao
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water gaat mee door aantrekkingskracht eb staat het water lager want de maan is verder weg dus word het water weggetrokken vloed water word naar maan getrokken een heel klein beetje dus staat het water hoger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vragen die je moet opzoeken:
Wat zijn getijden ?
Wat is eb ? Hoe ontstaat eb ? ...Dan leg je de aantrekking van de zon en de maan uit
Wat is vloed ? Hoe ontstaat vloed ? geef een paar voorbeelden waar dat heel duidelijk is...tip...Normandië : door zeer sterke golfstroom naar Het Kanaal.
Leg de leraar uit dat vloed niet overal gelijk is .... Middellandse Zee heel weinig getijde. (omdat de instroming van Oceaanwater door de Straat van Gibraltar moet komen....en dat is veel te gering om een groot verschil te maken.
Vertel hem ook dat er op benedenloop van de stromen nog getijde zit.
Leg hem uit wat springtij is (Maan en Zon in elkaars verlengde)
Leg hem uit wat Doodtij is (zon en maan in oppositie met daartussen da Aarde
Leg hem uit dat op sommige plaatsen het tij ongelofelijk vlug kan opkomen...
Waarom het gevaarlijk is om te zwemmen in zee als het water zich naar eb-toestand terugtrekt....
Allemaal tips... Maar het opzoeken zelf laat ik aan U over.................................!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het water op aarde komt regelmatig omhoog en zakt dan weer terug. Deze bewegingen heten eb en vloed.
De hoogste stand van het water heet hoogwater, de laagste stand laagwater.
Deze afwisseling van eb en vloed wordt getij genoemd. Dit woord is afgeleid van het woord tijd.
Twee keer per etmaal is het eb en vloed. Het opkomen en wegzakken van het water volgt een regelmaat van de klok. Het verschijnsel is terug te voeren op de aantrekkingskracht van de maan en in mindere mate van de zon op aarde.
De constante baan van de maan om de aarde zorgt voor een permanente aantrekkingskracht. Daarbij trekt de maan het water van de aarde in feite naar zich toe. Er ontstaat vloed op dat deel van de aarde dat naar de maan is gericht. Ook aan de tegenoverliggende zijde van de aarde ontstaat vloed. Dit wordt veroorzaakt doordat de aarde in feite in zijn geheel naar de maan getrokken wordt. Het water blijft dan als het ware iets achter bij de aarde.
In de twee richtingen van de aarde loodrecht op de vloed is het op dat moment eb.
Het getijverschil varieert afhankelijk van de plaats op aarde, de grootte van de zee en de stroming. In open oceanen is het verschil tussen eb en vloed relatief gering, tussen 0,5 en 1 meter. In meren en afgesloten zeeën is het verschil zeer klein, in de Middellandse Zee bijvoorbeeld is het getijverschil ongeveer dertig centimeter. Aan de Hollandse Noordzeekust is het gemiddeld 1,5 meter.
Aan de Belgische Noordzeekust is het gemiddeld 3,9 meter.
Bij zee-engten zoals tussen Frankrijk en Engeland kunnen grotere getijverschillen optreden. Zo kan het verschil in Bretagne en Normandië oplopen tot vijftien meter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon zoeken op wiki en je werkstuk schrijft zichzelf