Als het hier winter is, dan is het op het zuidelijk halfrond zomer!?

Wat is ook al weer de verklaring hiervoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

De as van de aarde die van de geografische noordpool naar de geografische Zuidpool loopt staat niet rechtop of haaks op de baan die de aarde om de zon maakt. De aardas maakt een hoek van 23,439281° met het vlak waarin de aardbaan ligt. Dit feit veroorzaakt de seizoenen. De aarde staat daardoor schuin t.o.v. de zon. Wanneer het zomer is in onze omgeving, staat het Noordelijk Halfrond meer naar de zon gericht dan het Zuidelijk Halfrond. Het is dan op het hele Noordelijk Halfrond zomer. De zon beschijnt dit deel van de aarde dan intensiever dan de zuidelijker breedten. In onze winterperiode is het Zuidelijk Halfrond meer naar de zon gericht. Het omgekeerde is dan waar. Bij ons is het winter, op het Zuidelijk Halfrond is het dan zomer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dus eigenlijk is het antwoord: de as van de aarde staat schuin

Andere antwoorden (4)

Bij de draaing om de zon 'kantelt' de aarde als het ware een beetje ten opzichte van de zon. Als het op het noordelijk halfgrond winter is, is het zuidelijk halfgrond meer naar de zon gekantelt en het noordelijke halfgrond meer weg van de zon.
Hierdoor is de invalshoek van de zonnenstralen bij het noordelijk halfgrond veel kleiner, waardoor de stralen meer afstand door de atmosfeer moeten afleggen en minder energie hebben als ze aankomen op de grond. Waardoor de aarde minder verwarmt wordt en het dus kouder blijft. Op het zuidelijk halfgrond is de invalshoek dan juist groter en is het dus precies omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien iets eenvoudiger uitgelegd…

De aarde draait om haar as. Dit is de lijn tussen de Noordpool en Zuidpool recht door de aarde heen. Deze lijn maakt een hoek met het vlak waarin de aarde om de zon heen draait. Het gevolg hiervan is dat in het Noordelijke Halfrond in de winter, wanneer de noordpool van de zon afgekeerd staat, de zon lager en minder lang in de hemel staat ten opzichte van de zomer. Hierdoor kan de zon de noordelijke halfrond minder goed opwarmen dan tijdens de zomer.

Tegelijk is de Zuidpool (en daarmee de Zuidelijk Halfrond) naar de zon toegekeerd. Daar staat de zon lang en hoog in de hemel zodat daar de grond en oceaan goed opwarmt. Zomer…

Een half jaar later is het omgedraaid. Het is dan hier zomer en winter onder de evenaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is eigenlijk precies hetzelfde als wat er met dag en nacht gebeurd maar dan met zomer en winter. Maar een dag is dan een jaar en 6 uur is dan een seizoen. En zo gaat het dus met de dagen... ...omdat de aarde dus altijd draait en altijd blijft draaien heb je niet altijd de zon op je bolletje. Wij zijn klaar wakker, maar wat gebeurd er met de mensen aan de anderen kant van de wereld. Nou: de aarde draait altijd. En wij staan nu in de spotlicht (het licht van de zon) en de mensen and de anderen kant van de wereld zijn nu even in het donker. Nu denk je zeker van” wat zou het daar een puinhoop zijn, allemaal botsingen en mensen die tegen palen aan lopen omdat ze niks kunnen zien, arme mensen”, maak je maar geen zorgen, de mensen daar liggen lekker te slapen net zoals wij doen als het donker is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Hoi Yinthe. Heb je een min gegeven. Het zou niet zo'n probleem zijn als je het heel erg Jip-en-Janneke uit zou leggen, maar wel als je daarbij de vrager of mogelijke lezer van de vraag/antwoord meer verwart dan wat bijbrengt. Ik ben bang dat dat laatste het geval is. Op zich is het vergelijk met dag en nacht prima gevonden, echter vergeet je uit te leggen dat er net wat meer achter zit. Ten eerste hebben mensen op het zuidelijk halfrond op exact hetzelfde moment dag en nacht als mensen op het noordelijk halfrond, althans, diegenen die "onder elkaar wonen". In dit specifieke geval gaat het niet om de aarde die om zijn eigen as draait, maar meer om de aarde die om de zon draait in combinatie met de hoek van de aardas. De aarde staat scheef ten opzichte van de zon. Dat zorgt elke rotatie voor een moment dat we meer naar de zon toegedraaid staan als noordelijk halfrond en een moment dat we er zoveel mogelijk van af staan gedraaid.
Ja, dat is het geval.

Dat komt voornamelijk door de hoek die aardas maakt met het ecliptisch vlak. Als het bij ons winter is (situatie links op het plaatje), dan staat de noordpool het verst van de zon af en valt de zon recht op de "onderzijde van de aarde". Een half jaar later als de aarde zich dus aan de "rechterkant"* van de zon bevindt dan is het omgekeerde het geval en schijnt de zon vooral op de noordelijke zijde. Wellicht ten overvloede, maar als de zon in een loodrechte hoek op de aarde valt wordt de aarde daar warmer dan op een plek waar dat niet zo het geval is.

(*op het plaatje, in werkelijkheid bestaat er geen links rechts onder en boven).
--
Dat komt voornamelijk door de hoek die aardas maakt met het ecliptisch vlak EN de draaiing van de aarde om de zon.
Toegevoegd op 31 december 2018 19:10: tekst
Plaatje bij antwoord