Over het algemeen kun je zeggen dat je meer kans hebt om fossielen te vinden op plekken waar vast gesteente aan het oppervlak komt. Een groot deel van de Nederlandse bodem bestaat uit dikke lagen los zand, of klei en veen. Daar zijn weinig fossielen in te vinden.
In België komt veel meer vast gesteente (rotsen) aan de oppervlakte, en daar zul je dus over het algemeen makkelijker bij de fossielen komen. Maar niet elke laag vast gesteente bevat fossielen, en niet overal zijn de lagen ook echt bereikbaar.

Als je wil weten waar je goed fossielen kunt zoeken, kun je kijken op onderstaande website. Het verschil tussen het aantal vindplaatsen in Nederland en Belgie is niet zo heel groot. In Nederland zijn er 32 gedocumenteerde vindplaatsen op de site, in Belgie 33.

Succes met zoeken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je gaat kijken naar het land met de meeste opgraving-plekken staat Nederland bovenaan, omdat op de plek waar nu Limburg ligt zo'n 65 miljoen jaar geleden een zee was. Deze zee zat vol met zee-reptielen, ammonieten en andere gewervelde. Er zaten ook ongewervelde dieren maar daar blijft weinig van over. In bijna heel Limburg zijn dus best veel fossielen te vinden. In België heb je weinig van dit soort gebieden en daarom denk ik dat Nederland toch het land is waar je het beste fossielen kunt zoeken.