Is er een grenslijn van de tijdzone bekend?

Hoe word de grens bepaald? zijn er steden waar je als je in het zuiden woont het 12:00 uur is, en als je 10 meter verder woont is het een uur later want daar is het een andere tijd zone ?.

Stel je rijdt door Rusland van links naar rechts. Vanaf welke plaatsen moet je je klok verder zetten ?

Is er een bepaalde grens / lijn getrokken of hoe werkt dit ?

Voor mensen die in zo'n grensgebied wonen lijkt me dit erg lastig. Plan je een afspraak bij de tandarts blijkt hij in een andere tijdzone te zitten. Kom je dus te laat.

Weet iemand hoe dit werkt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

De tijdzones zijn vastgelegd in internationale afspraken. In onderstaande bron vind je een mooi kaartje waarop ze duidelijk staan aangegeven. Deze grenzen zijn opzettelijk zo getrokken dat ze niet over grote plaatsen heen lopen en zo veel mogelijk samen vallen met bestaand (lands- of staats)-grenzen. Onderstaand ook nog een bron voor Rusland.

In principe heb je natuurlijk op elke lengtegraad een andere tijd, de 'zonnetijd' of 'astronomische tijd', maar daar is niet mee te leven want dan zou je telkens je horloge moeten verzetten als je van west naar oost of omgekeerd zou reizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel heel erg duidelijk !

Andere antwoorden (1)

Ja , tijdzones worden afgebakend.
Het basisprincipe is simpel : Men berekent vanaf de Greenwich (of 0°) meridiaan : Men deelt de wereldbol op in 24 gelijke zones. Ten oosten telt men per zone een uur bij , ten westen trekt men één uur of per zone….tot 12 uur of 180° graden.. Dan komt men aan de andere kant van de wereld aan de ‘datumgrens’ (omgekeerde van Greenwich.
Tot zover het principe.
Nu worden daarop redelijk veel uitzonderingen gemaakt. Bijvoorbeeld een land dat voor 90% op de ene zone ligt , zal de overige 10% ook tot dezelfde zone rekenen.
Een groep van landen in bijv. West-Europa , blijven uit praktische overwegingen in dezelfde zone.
Meestal wordt er met 1 uur overgeschakeld per zone , maar er zijn een paar uitzonderingen die een half uur nemen.
Ook de datagrens is niet volledig recht: omdat sommige eilandjes behorend tot een bepaald land anders in een andere dag zouden belanden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Op het onderstaande kaartje zult u zien dat er heel wat uitzonderingen zijn.
Hierop kan U ook zien , welke landen Winteruur en Zomeruur gebruiken (iets dat ingevoerd is los van de tijdzones , maar meer ten opzichte van breedtegraden ....omdat aan de evenaar daglicht en nacht ongeveer hetzelfde blijven heeft men ginds geen baat bij winteruur ...trouwens winter bestaat ginds niet)