hoe noemt die vulkaan waarvan als die uitbarst dat wel eens het eind van de wereld zou kunnen zijn?

ik heb op school eens gehoord dat er ergens een vulkaan is waarvan als die uitbarst dat wel eens het eind van de wereld zou kunnen zijn. heel de wereld zou dan bedekt worden met stof die het zonlicht tegenhoud en er zou hetzelfde gebeuren als met dino's...
en ook heb ik gehoord dat die vulkaan al langer slaapt dan normaal na een uitbarsting.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Die noemt men een supervulkaan. Wetenschappers denken momenteel dat de aarde gemiddeld om de 50.000 jaar een zware uitbarsting van een supervulkaan meemaakt. De kans dat de jongsten onder ons dat in hun leven nog meemaken is amper 0,15 procent. Dat is dus een kleine kans, maar wel 12 keer zo groot als de kans dat we in diezelfde periode uitsterven door de inslag van een asteroïde.
De drie grootste supervulkanen die er op aarde zijn heten Yellowstone, Long Valley, en Valles Calderas. Zie de bronvermelding voor de volgende 17.
Amadea
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Geef dat dan maar door aan de journalisten die dit opschreven....
Yellestone is degene die je bedoeld en je kunt dat een supervulkaan noemen, maar of een uitbarsting het einde van de wereld is, is maar de vraag. De aarde bestaat al 4,5 miljard jaar, waarvan naar schatting zo'n 3,6 miljard jaar met leven. Het leven is in al die tijd door verschillende crisissen heen gekomen, waaronder inmense vulkaanuitbarstingen. En we zijn er nog... (wat meer bewijs heb je nodig ;-)

Dat bij een uitbarsting misschien ons leven overhoop wordt gehaald, Goede Vraag niet meer bereikbaar is en we terugzakken in een soort van middeleeuwen is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WimNobel
10 jaar geleden
"Wat meer bewijs heb je nodig": dat we er nog zijn bewijst niets.
Als je met "we" de mens bedoelt: dat is gewoon een diersoort, die nog maar enkele miljoenen jaren bestaat en die ooit zal uitsterven of evolueren naar een andere soort. Al of niet door vulkanen of andere catastrofes.
Al je met "we" het leven op aarde bedoelt: dat heeft inderdaad al een reeks van catastrofes doorstaan. Maar dat zegt niets over de volgende keer dat er een ramp plaatsvindt. Dat is net zoiets als drie keer zes gooien en dan denken dat je de volgende keer wel weer zes zal gooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met "we" bedoelde ik het leven op aarde (want we als mens zijn er nog maar net, verhoudingsgewijs gezien). Er is minimaal een ramp die we met z'n alle op aarde niet gaan overleven, namelijk als de zon besluit de geest te geven. Maar ik durf hier wel te beweren dat het leven iedere vulkaanuitbarsting die niet de aarde volledig aan flarden scheurt overleefd (omdat er leven op plaatsen voorkomt die, hoe groot die uitbarsting verder ook is, nauwelijks geraakt zullen worden en nauwelijks last zullen hebben van klimatologische consequenties. Leven zonder licht in diepzee, in grotten en rotsen etc...). En ik durf ook te beweren dat er geen vulkaanuitbarsting komt die zo groot is dat de aarde volledig aan flarden wordt gescheurd (omdat de energie binnen de aarde niet voldoende groot is om dat effect te bereiken). Met die twee premissen durf ik wel te beweren dat mijn volgende worp een 6 wordt ;-)
Een supervulkaan dood bijna alle mensen in een straal van 1000 km. De as zou de hele wereld bedekken en werken als een soort sterke ozonlaag. Het houd dan zonlicht tegen en het wordt heel koud op aarde. Het as zal ook veel water ondrinkbaar maken en veel eten oneetbaar. Er verdwijnt dan veel leven. Als het as te lang blijft hangen gaan planten dood omdat ze geen fotosynthese meer kunnen doen, dit zal grote gevolgen hebben voor consumenten zoals de mens. Eerdere uitbarstingen hebben al veel soorten doen wegvagen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kraters zijn enorm. Megasteden als Tokyo en New York passen gemakkelijk in de krater van Yellowstone.