Wat heeft een tsunami te maken met klimaatverandering? Heeft een tsunami ook te maken met de temperatuur van het water ipv alleen zeebevingen?

We moeten een po maken anw en onze docent zegt dat het te maken heeft met klimaatverandering, wij zien alleen niet hoe.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Het ontstaan van een tsunami op zich heeft niets te maken met klimaatverandering. Het effect van die tsunami op het land echter wel. Bij een stijgende zeespiegel is er minder strand (of dijkhoogte) over die een tsunami kan opvangen. Daardoor zullen de gevolgen van een tsunami heftiger zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Direct: Niets, een tsunami wordt veroorzaakt door een aardbeving op een geologische breuk.

Indirect: Ja.

1. Door een snellere smelting van gletsjers in de Andes en op Nieuw Zeeland komen er onverwachte vulkaanuitbarstingen en mogelijk ook aardbevingen op een geologische breuk. Deze twee samen gaan tsunami's veroorzaken.

2. "Het smelten van de ijskappen op Groenland en Antarctica maakt de ondergrond instabiel; er kunnen mega-aardverschuivingen ontstaan met de daarbijhorende megatsunami's."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een tsunami zelf kan vele oorzaken hebben, in het algemeen meestal door bevingen op de oceaan bodem, vulkaan uitbarstingen onder zee niveau. maar het kan ook het gevolg zijn van klimaat verandering.

op de noordpool is een gletsjer die ze al jaren in de gaten houden vanwege de klimaat verandering. als door de smeltende ijskappen en de veranderingen in het klimaat deze gletsjer afbreekt en met een ongekende kracht in ze valt. ontstaat er een enorme tsunami die wereldwijd schade kan aanrichtten en zelf de oceaan stromingen van warm/koud water kunnen veranderen. wanneer dit gebeurd is in dit gevolg de tsunami wel een oorzaak en gevolg van een klmaat verandering.

beste kan je googlen of gebruik maken van google. en zoeken op klimaatveranderingen, ocean currents, etc.