Kan iemand mij een duidelijk verschil geven tussen erosie en verwering?

Ik weet dat het beide exogene krachten zijn en het landschap vorm geven, ook dat het 'natuurlijk' is, maar ik zoek een verschil waarin ik het kan zien op bijvoorbeeld een foto of situatieschets

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
22.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn opvatting:
Van erosie is sprake als natuurgesteente in gebergte als gevolg van natuurinvloeden worden aangetast en wel zodanig, dat vervormingen optreden, afbraak(breuk) plaatsvindt, bomen en andere plantengroei hun houvast kwijtraken, waardoor de betrekkelijk geringe humuslaag wegspoelt of waait door regen en wind. Ook dat heeft weer tot gevolg dat de bloot gekomen gesteente prooi worden van regen en wind, die de erosie verder bespoedigen. Bij verwering is hooguit sprake van grillige kleurcontrasten als gevolg van de luchtvervuiling, wind, regen. Van verwering spreekt men als dit optreedt bij voorbeeld bij door mensen gemaakte bouwwerken. Verwering komt ook voor bij metalen objecten die aan zon, regen en wind bloot staan.

Antwoorden (1)

Het verschil tussen erosie en verwering is dat bij erosie de grond verplaatst wordt, terwijl bij verwering de grond wel in stukjes breekt (mechanische verwering) of chemisch verandert (chemische verwering) maar op dezelfde plaats blijft. Wel is het zo dat verweerde grond vaak makkelijker erodeert.
Hieraan zou je het verschil kunnen zien.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat anders geformuleerd:
Het belangrijkste verschil tussen erosie en verwering is dat verwering zorgt voor breuk en andere beschadiging zonder dat er materiaal daadwerkelijk wordt weggevoerd. Door de uitwerking van zogenoemde exogene krachten (natuurkrachten) kan materiaal breken of kunnen er barsten ontstaan. Het materiaal blijft op dezelfde plek maar verandert van toestand en kwaliteit. Dit noemt men verweren.
Bij erosie slijt het materiaal en wordt het kleiner. De delen van het materiaal worden weggenomen met de stroom van water of de kracht van de wind.
SimonV