Wat is de nieuwste stad van Nederland?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
12.5K
LeonardN
5 jaar geleden
Wat bedoel je exact met stad? In Nederland is er geen vaste regel voor wat een stad is.
Gemeente of plaats. Of echt de meer subjectieve beoordeling wat een stad is.

Antwoorden (3)

Dat zal Almere zijn. De eerste woningen daarin werden opgeleverd in 1976.
Amadea
5 jaar geleden
De stad Zeewolde, in de Nederlandse provincie Flevoland, werd in 1984 een zelfstandige gemeente en is daarmee de jongste, niet door samenvoeging ontstane, gemeente van Nederland.
...
De eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba in de Caribische Zee, de BES-eilanden, zijn sinds 10 oktober 2010 bijzondere gemeenten, afzonderlijke openbare lichamen, binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Je kan deze gemeenten dus ook de jongste stad/steden noemen.
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Persoon die op de plusduim drukte: Zeewolde is geen stad.
Antoni
5 jaar geleden
Van het begrip 'stad' bestaat (in Nederland) voorzover ik weet geen duidelijke definitie. Daar komt nog bij: misschien bedoelt de vraagsteller wel de bestuursvorm 'gemeente' in plaats van de geografische term 'stad'.
Het antwoord van deze vraag is erg afhankelijk van de definitie die je hanteert:

1) Een 'echte' stad heeft in het verleden stadsrechten gekregen.
Hoewel hieronder vaak meerdere rechten (zoals marktrecht, tolrecht en het recht om stadsmuren te bouwen) worden verstaan, ging het in essentie om het recht van de stad op eigen rechtspraak.
Met de groei van de centrale staat kwam er langzaam een einde aan het fenomeen van het stadsrecht. In de noordelijke Lage landen werden de laatste stadsrechten feitelijk verleend in 1586 (Willemstad, Noord-Brabant).

Volgens deze definitie is Willemstad dus de laatste stad in Nederland.

2) Kijken we naar een minder strikte definitie waarbij een groot dorp uiteindelijk uitgroeit tot iets wat in de volksmond een stad genoemd wordt.
(Volgens Wikipedia: Een stad is, in tegenstelling tot een dorp, een grotere plaats waar mensen wonen, gelegen aan grotere verkeerswegen en met een eigen bestuurs- en verzorgingsstructuur.)
Dan is Zeewolde (in 1984 uit een deel van Lelystad en het OL ZIJP ontstaan) de jongste stad.