Waarom staat er in de geschiedenis boeken dan Columbus Amerika ontdekt heeft?

Want dit klopt toch niet?

Want er zijn bewijzen dat de Vikingen er al eerder zijn geweest.

En ontdekt is sowieso geen goeie benaming aangezien er al mensen woonde dus die hebben het land eigenlijk al eerder ontdekt.

Maar zeggen we dan dat Columbus Amerika heeft ontdekt? Wat is de reden daarachter?

Toegevoegd na 44 seconden:
Een na laatste regel moet tussen "maar zeggen" nog 'waarom ' staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Columbus heeft een en ander gedocumenteerd. De vikingen hebben dit niet gedaan.

Columbus heeft Amerika bekend gemaakt bij de Europeanen. Daarom wordt hij als de ontdekker gezien.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het bewijs dat de viking voet aanland hebben gezet is nog niet zo heel lang geleden ontdekt. Columbus heeft inderdaad alles beschreven en vastgelegd. Daarom staat hij in de geschiedenisboeken. Mogelijk dat in de toekomst deze boeken worden aangepast als de vikingen worden genoemd als de eerste plunderaars van amerika. Ontdekken is een trem die gebruikt wordt omdat de europeanen landen hebben gevonden en die landen waren natuurlijk ook bewoond enkel de bewoners waren niet op ontdekkingsreis. Dat waren de europeanen wel vandaar
13 jaar geleden
Dat staat in de meeste geschiedenisboeken en is inderdaad niet correct. De geschiedenis zoals wij die leren in de school is niet correct. Het is de geschiedkunde van bevoorrechten , koningen en edelen . Noch van de gewone mensen , noch van vele belangrijke feiten is weinig terug te vinden of werd weggemoffeld omdat het niet opgetekend werd of omdat het niet strookte met de belangen van de elite of moraal.
Maar wat wel waar is ...dat na Columbus , de 'nieuwe wereld ' werd geëxploreerd ,gekolonialiseerd en geëxploiteerd.
Dat de Vikingen de eerste ontdekkers ware is allicht ook niet correct. Ze hebben Vinland ( Het huidige New Foundland ) en Groenland bezocht.
Maar dat is een westerse visie .
Want de eersten die Amerika ontdekten zijn de volkeren die er zich ook gaan vestigen zijn (Indianen en Eskimo volkeren )
Interessant weetje : hieronder staat een gedetailleerde kustlijnkaart van Amerika , gemaakt door een Turkse admiraal Piri Reis . Die gedetailleerde kaart van gans de oostkust van Amerika is verschenen ongeveer terzelfder tijde als de ontdekking van een paar kleine vooreilandjes van Amerika (in de Caraïben) door Columbus.Een bewijs dat Amerika al veel langer bekend was.

Toegevoegd na 1 uur:
Het is de opdracht van geschiedkundigen om de 'echte ' feiten te achterhalen....en dat is niet gemakkelijk met al die gefilterde en gemanipuleerde optekeningen van vroeger.
Helaas zal je in school : Columbus moeten vermelden omdat het zo in de leerstof staat. Maar het is alleen een pluspunt om er kanttekeningen en kritiek bij te plaatsen.