Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de bodemgesteldheid van zuid oost-groningen

Uit wat wat voor materialen en kleuren bestaat het zuidoosten van Groningen? Dus niet het noorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik ga me baseren op wat ik zie op Google Earth...ik ben nog nooit in die streek geweest , maar zie hier wel veel fotootjes en die geven me een beeld.
Ik beperk me tot de Westerwoldestreek.
Ik zie bossen (Sellinger en omgeving ) ,dat wijst erop dat dit hogere delen zijn van wat vroeger laagveen en heide was. In de buurt zijn er velden te zien , die waarschijnlijk nog niet zolang zijn vruchtbaar gemaakt uit die heide en moerassen daardoor is er ook veel afwatering (kanaaltjes)
De straatnamen en plaatsnamen verwijzen ook veelvuldig naar :venen , broeken ,kanalen en zand.
In de buurt zie ik ook zandruggen , ik vermoed oude duinen en heel misschien wel een oude stuwwal.
De kleine dorpjes lijken me nog vrij typisch , want ik zie een brink (dorpsweide) en gemeenschaps ? akkers en langs de riviertjes zie ik hooilanden. er is weinig industrie.
conclusie bodem : zand , zand op veen , klei op veen

Toegevoegd na 23 minuten:
Zandberg of Stuwwal ?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de bodemkaart van Nederland vind je in de zuidoosthoek van Groningen zwaklemig zand, sterklemig zand en zand op veen op zand. Op enkele plekken langs oude stroompjes vind je enkeerdgronden, dat wil zeggen dat er al heel lang landbouw geweest is.
Het grondwater kan al ondiep voorkomen, op plaatsen is de hoogste grondwaterstand ondieper dan 40 cm. onder het maaiveld.

Klei komt in die hoek nauwelijks voor.

Je kunt het zelf opzoeken op de bodemkaart: http://www.bodemdata.nl/
Op het tabblad 'bodemdata' kun je zelf inzoomen op de bodemkaart en opzoeken welke klassen er in jouw gebied voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding