Vallen druipstenen onder kristallen?

Mijn profielwerkstuk gaat over kristallen en ik vroeg me af of druipstenen ook onder kristallen vallen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Nee.
Kristallen zijn stenen waarvan de atomen of moleculen in een vast regelmatig patroon staan, . Druipstenen zijn gewoon onregelmatig gevormde kalksteen, een zogenaamd amorf gesteente.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Niet alleen stenen trouwens ; ook suiker, zout, ijs, en heel veel andere vaste stoffen kunnen kristallen vormen. Maar voor de vraag ga ik even uit van " kristallen" als in " (edel)stenen" . )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Druipsteen bestaat meestal uit calciet (kalksteen) en/of seleniet (gips) in een microkristalijne structuur.
Het antwoord op je antwoord op je vraag is dus ja

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Calciet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het zijn geen kristallen. Ze bestaan wel (deels) uit kristallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn allemaal kleine kristallen, er zijn geen amorfe structuren
aanwezig. Een microkristalijne structuur ziet er vaak amorf uit maar is dit niet.
Een rontgendiffractieopname zal bij de kleinste eenheden nog steeds de kristalroosters laten zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat weet ik. Maar daarmee vallen ze niet onder kristallen, ze bestaan uit kristallen.
Als een vloeistof met daarin mineralen, opdroogt, gaat het over in kristalvorming.
Dus ook een druipsteen.
Als je kranswier gaat drogen houd je wit spul over met daarin kristalletjes van kalk
Als je heermoes gaat drogen houd je wit spul over met daarin kristalletjes van kiezelzuur.