Wanneer is er geen benzine meer?

Al een hele tijd rijden er heel wat auto's op de wereld. In totaal zijn er nogal wat liters benzine doorheen gegaan. Ik vind het frappant dat de benzine nog niet op is. Is er een schatting hoeveel benzine er nog is op de wereld en hoelang we nog op benzine kunnen rijden als we doorgaan met dit rijgedrag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Op onderstaande website vindt je actuele informatie over onder andere de oliereserves en het aantal jaar we er nog mee kunnen doen. De website geeft nog veel meer fascinerende en tegelijkertijd confronterende informatie. Zo zie je bijvoorbeeld hoe hard de wereldbevolking stijgt en hoe snel er bos verdwijnt. https://www.worldometers.info/nl/

Antwoorden (5)

Er is nog een onwijs grote vooraad en er komt nog telkens bij. Benzine is een product van organische stoffen die door overleden organismen worden aangevuld. Onder de Noordpool ligt ook nog een hele grote voorraad organische stoffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
E.e.a. afhankelijk hoe de wereld zich ontwikkelt, maar men schat dat de benzine op is na 2070:

http://www.carboncounted.co.uk/when-will-fossil-fuels-run-out.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
We hebben het dan over olie benzine komt uit olie.
Dat weet men niet, men schat rond de 40 jaar, maar exact kunnen ze da niet weten aangezien er nog steeds nieuwe voorraden ondekt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Benzine wordt geproduceerd uit aardolie, het komt niet zo uit de grond. Onderstaande vond ik op Wikipedia. Bedenk wel, dat er mogelijk nog onontdekte aardolievoorraden kunnen zijn. Bedenk verder, dat ook steeds meer onderzoek naar andere vormen van energie gedaan zal worden naarmate de voorraad aardolie kleiner dreigt te worden. Niettemin moeten we er zuinig mee omgaan.

"De wereldvoorraad aardolie neemt elke dag af met 85 miljoen vaten. Dat zijn 1000 vaten per seconde. De voorraad van aardolie is logischerwijs eindig en verschillende studies laten al een toenemend aantal landen zien met een dalende olieproductie. Zij hebben meer dan de helft van hun aardolie geproduceerd en vanaf dat moment laten de productiecijfers een dalende trend zien. De vraag is wanneer deze zogenaamde Hubbert Peak, ook wel Peak Oil genoemd, zich wereldwijd voordoet. Instituten als het Internationaal Energie Agentschap baseren hun schattingen op onder andere de cijfers van de olieproducenten zelf en voorspellen Peak Oil rond 2030.

Alternatieve meningen uit de olie-industrie wijzen op het feit dat de afgelopen veertig jaar de hoeveelheid nieuwe aardolie die werd gevonden (exclusief diepzeereserves) sterk is gedaald[bron?]. Dit wijst op een naderende daling in de productie ervan. Zij gaan ervan uit dat Peak Oil rond 2010 bereikt is. Vooruitgang in de technologie, zoals diepzee- en Arctische exploratie en productie, maar ook technieken om hogere productie te verkrijgen uit bestaande olievelden, heeft tot gevolg dat er momenteel olie gevonden en geproduceerd wordt op plaatsen waar dat voorheen nog on-economisch geacht werd of uit bronnen die beschouwd werden als bijna uitgeput.

De vraag naar fossiele brandstoffen zal van 2004 tot 2020 naar verwachting met 40% stijgen, met name door de consumptie in landen zoals China en India[bron?]. Op een gegeven moment zal de productie van olie door een dalende opbrengst van steeds meer velden (depletion) onvoldoende zijn en de stijgende vraag niet meer kunnen opvangen. Dit zal dan een sterk(er) stijgende olieprijs tot gevolg hebben, waardoor alternatieve energiebronnen economisch aantrekkelijker zullen worden. De alternatieven zullen echter slechts gedeeltelijk de behoefte aan olie kunnen vervangen[bron?]. "
11 jaar geleden
Er bestaan al jaren auto's die op Waterstof en Elektriciteit kunnen rijden, maar shell en al die andere leveranciers willen dat niet. Ook zal de economie slechter worden als benzine etc. word vervangen door waterstof etc. Dus er zijn altijd wel energie bronnen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve dat het geen antwoord is op de vraag kun je van alles vinden van energiemaatschappijen en zijn het geen lieverdjes, milieuvervuilers en wat al dies meer, maar er wordt door dit soort maatschappijen veel onderzoek gedaan naar alternatieven omdat ze ook begrijpen dat als ze alleen op olie mikken ze op de langere termijn zichzelf ook uit de markt prijzen. En wat ik me altijd afvraag is waar die waterstof en electriciteit waar die auto's op rijden vandaan komt. Waarschijnlijk uit kolengestookte vervuilers. Dus wat los je daar dan weer mee op?