In welk land is de minste kans op verwoestijning, spanje,italië,Griekenland of Turkije?

En hoe zit dat met het platentektoniek welk land verschuift het minst uit de 4 bovengenoemde landen? kan iemand een verklaring afleggen voor deze 2 vragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Amadea
11 jaar geleden
Het lijkt mij dat jijzelf degene bent die een verklaring moet afleggen. Omdat een schoolopdracht jou dat voorschrijft!

Antwoorden (2)

ze bewegen allemaal evensnel, want ze liggen allen op dezelfde euraziatische aardplaat. De kans op verwoestijning is een vage vraag, want dat ligt aan de tijdsperiode, klimaatverandering (zet die door?) etc. De verwoestijning is op het moment het grootst in spanje, maar italië heeft een grote kans binnenkort ook snel te verwoestijnen doordat sprinkhanen vanuit afrika via sicilie naar italië kunnen komen. Griekenland en Turkije is een ander verhaal. Griekenland is vooral eiland en heeft dus betrekkelijk veel water. Turkije is al voor een groot gedeelte verwoestijnd in het binnenland.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwoestijning: Minste kans is zeker voor Italië …Italië is doorgaans zeer vruchtbaar ….wat minder in het Zuiden en op Sardinië en Sicilië
Spanje heeft al verschillende halfwoestijnen : net over de Pyreneeën (Ejea de Los Cabbaleros –Jaca ) en ook het zuidoostelijk binnenland is zeer droog.
Turkije heeft de grootste kans op verwoestijning ,maar dat geldt niet voor de valleien en het kustgebied . De reden van die verwoestijning is 100% de schuld van de mens : verkeerde landbouwtechnieken en overbegrazing van de bergflanken , maakt dat alle goeie grond door regen wordt weggespoeld en zodoende een kale woestijnachtige bergflank overblijft . Ook de zoutsteppen die er veel zijn ,worden zoutpannen ,waar nog nauwelijks iets groeit.
Griekenland heeft geen kans op verwoestijning , maar heeft wel een zeer complex systeem van winden …zo kan het op de ene kant van een helling kurkdroog zijn en op een andere nat.
Voor alle vier de landen geldt dezelfde platentektoniek : Afrika duwt tegen Europa met als gevolg de Pyreneeën , De Alpen , De Kaukasus en in mindere mate de Sierra Nevada , Appenijnen en de Pindus. In Italië zijn de vandaag de dag de tektoniek en breuken het best merkbaar door een zestal actieve vulkanen . Maar ook de oostflank van het Iberisch schiereiland heeft complexe breuken . In Turkije en Griekenland zijn het vooral de aardbevingen die recent op plaatverschuiving naar het Noorden wijzen. De vulkanen in die twee laatste landen houden zich voorlopig koest …..maar vergeet niet dat één van de grootste vulkaanuitbarstingen ter wereld plaats vond in Griekenland : Santorini , Nyseros

Toegevoegd na 17 minuten:
Eigenlijk een beetje rare vraag , want verwoestijning heeft totaal niets te maken met tektoniek.

Toegevoegd na 26 minuten:
De verschuiving van de platen naar het Noordoosten gebeurt zeer traag (ongeveer 3 cm per jaar) en gebeurt over het algemeen genomen vrij gelijkmatig.
Dat is net hetzelfde voor onze contreien....zo zal Brussel binnen 10 miljoen jaar ongeveer liggen waar Keulen nu ligt.