Er zijn zoveel verschikkende demografische zwaartepunten. Een ervan is dat in Amsterdam de bewoners wonen van alle steden. Logisch. Dus je moet je vraag wel specificeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat toch heel duidelijk "het demografische zwaartepunt van Nederland". Niet van een plaats in Nederland. Als ik vraag hoeveel mensen wonen er in Nederland? Antwoord jij toch ook niet: Er zijn vele steden in Nederland, in Amsterdam wonen er 800.000, je zal je vraag dus moeten specificeren.... das logisch.
Ik denk bij het Gelderse Putten. Dat is het geografische midden. Volgens mij staat daar ook een aandachtsteken.

Toegevoegd na 14 minuten:
Voor demografische midden moet je denk ik westelijker zijn. Volgens mij zit je dan niet verder dan Utrecht. Dan is de stad Utrecht m.i. het demografisch zwaartepunt.

Toegevoegd na 16 minuten:
"niet verder dan Utrecht" moet zijn "niet ver van Utrecht".
11 jaar geleden
De randstad of meer specifieker: het noorden van Zuid-Holland als je in de afbeelding bekijkt heb je daar het zwaartepunt demografisch (kwantitatieve aspecten van de bevolking) gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het over het demografische zwaartepunt hebt, hangt het er maar net van af op welke schaal je het bekijkt. Demografie heeft te maken met 'bevolkingsaantallen'. Als je dus het dichtst bevolkte plekje van Nederland vindt, heb je het demografische zwaartepunt te pakken.

Maar wat is dan het dichtst bevolkte plekje? Is dat een hele hoge flat met kleine appartementjes waar dus heel veel mensen in wonen, is dat een stadswijk? Een stad? Een aantal steden bij elkaar? Een hele provincie?
Je zult dus inderdaad specifieker moeten zijn in je vraagstelling.

Over het algemeen wordt de Randstad genoemd als dichtst bevolkte deel van Nederland. Dat zou je dus het demografische zwaartepunt kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Of misschien Sittard - Geleen - Brunssum - Heerlen - Kerkrade. Of Almelo - Borne - Hengelo - Enschede? Of de plekken of stadsdelen waar veel hoge woonflats staan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, dat bedoel ik. Het ligt er maar net aan op welke schaal je het bekijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Landelijk gezien natuurlijk(als niet verder gespecificeerd). Het exacte punt zal dus waarschijnlijk ergens in de randstad zijn (het is geen gebied of plaats of flat). "Als je dus het dichtst bevolkte plekje van Nederland vindt, heb je het demografische zwaartepunt te pakken." Neen het dichstbevolkste plekje zou zich theoretisch in het zuidoostelijkste puntje van limburg kunnnen bevinden. Hierin kan dan alleen het zwaartepunt liggen als er niemand of bijna niemand meer in de rest van Nederland zou wonen. Als Nederland een rondje was en precies gelijk bevolkt zou zijn, zou het zwaartepunt het exacte middelpunt van dat rond zijn. Als er meer mensen in het westen van dat rondje zouden wonen trekt het zwaartepunt zich meer naar het westen. Als er alleen maar mensen in groningen en limburg wonen en precies even veel in beide steden zou het zwaartepunt liggen waar geen mens woont precies halverwege deze twee steden. De grootste kans is dat het zwaartepunt zich ergens in een boerenweiland bevindt waar helemaal niemand woont.
Het demografische zwaartepunt van Nederland (= het middelpunt van alle Nederlanders oftewel alle huishoudens) is nabij Zeist.
Dit demografische zwaartepunt is in 2022 berekend door geograaf en technisch consultant Leon van der Meulen (Rijksuniversiteit Groningen). De basis voor de berekening is de Basisregistratie Adressen en Gebouwen.
Bron: Quest, nr. 13, 2022 (nov. 2022); pag. 68.
11 maanden geleden