Wat is er wit aan Wit-Rusland (Belarus/ Беларусь)?

Afgezien van de sneeuw nu.
Wit-Rusland is natuurlijk een letterlijke vertaling van Беларусь / Belarus.
Maar waarom "wit" ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.1K

Het beste antwoord

"De oorsprong van de naam Wit Rusland is wat onduidelijk, maar zou zijn oorsprong kunnen hebben gehad in de pogingen die werden gedaan door de tsaren van Rusland om zich te onderscheiden van hun voorgangers in Rome en het Byzantijnse Rijk (op basis van het idee dat Rusland het "Derde Rome" was). De Rerum Moscoviticarum Commentarii van Sigismund von Herberstein legt uit dat de moskovitische leiders witte mantels droegen om zich te onderscheiden van het purper (donkerrood) van de Rome en het rood van de Byzantijnen. De Russische tsaar werd daarom de "Witte Tsaar" genoemd:

"Sunt qui principem Moscovuiae Album Regem nuncupant. Ego quidem causam diligenter quaerebam, cur Regis Albi nomine appellaretur" of Weisse Reyssen oder weissen Khünig nennen etliche unnd wöllen damit ain underscheid der Reyssen machen (uit: Rerum Moscoviticarum Commentarii) [1].

De tsaar zelf werd vaak "Grote Witte Tsaar" genoemd, terwijl hij onder andere de officiële titel had van (letterlijk): "De Souverein van heel Rus': de Grote, de Kleine en de Witte". Deze titel was samen met de statige formulering "Witte Tsarenrijk" in gebruik tot aan het einde van het Russische Rijk. Uiteindelijk kwam deze naam ook terug in de naam van de anti-communistische beweging de witten die vochten tegen het Rode Leger.

Het is nog steeds onduidelijk hoe het is gekomen dat de naam "Wit Rusland" uiteindelijk werd gebruikt voor het land Wit-Rusland."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou nou jij weet er een hoop van +je voor je

Andere antwoorden (1)

Het gebied aan de Boven-Dnjepr werd in de zestiende eeuw Wit-Rusland genoemd, en het gebied ten zuiden van de Neman-rivier Zwart-Rusland. Ter onderscheid dus, zoals je nu nog Noord- en Zuid-Korea hebt.

Waarom werden het nou Zwart- en Wit-Rusland genoemd? Zwart stond voor onderhorige (slaaf) en wit voor vrijman. De Litouwers veroverden Wit-Rusland later, daarom heette dit deel van het land langer "het vrije Rusland".

Het huidige Wit-Rusland omvat meer dan driekwart van het voormalige Grootvorstendom Litouwen. Het land ontleent zijn naam aan het historische Wit-Rusland aan de bovenloop van de Dnjepr.
Amadea