Lage drukgebieden verplaatsen zich van west naar oost. Waarom verplaatsen de orkanen die zich vormen naast West Afrika zich juist de andere kant op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Het heeft alles te maken met de straalstroom, dat is een op grote hoogte baan van zeer sterke winden, waarlangs de depressies een baan vinden.
Het wordt ook wel eens een glijbaan voor depressies genoemd.
De straalstroom bij ons, komt inderdaad uit het westen, maar gaat niet altijd over ons land, hij kan ineens gaan afbuigen, zodat de depressies ook een andere route nemen, b/v naar het Midddellandse zeegebied, dan wordt de luchtdruk bij ons meestal hoog en gaat de wind de andere kant heen waaien, naar het westen toe en krijgen we in de winter vorst en in de zomer warm weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan er naast zitten, maar volgens mij heb ik vroeger bij aardrijkskunde geleerd dat dat te maken heeft met de ligging tov de evenaar. Water draait in Australië ook in tegenovergestelde richting het afvoerputje in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op , zeg niet te vlug dat lage luchtdrukgebieden zich van west naar oost verplaatsen . Dit is in regel niet altijd zo.Wanneer we ons beperken tot de Atlantische Oceaan en West-Europa , zien we die beweging wel regelmatig onder invloed van verschillende factoren : onze warme golfstroom die een ZW-NO richting heeft en ZW winden onze overheersende winden maken. Dan zijn er de overblijfselen van Amerikaanse ex-orkanen en stormen ...die in de vorm van 'storingen' de oversteek maken naar onze contreien . Dan is er de straalstroom die zich op meer dan 10 km hoogte en met snelheden van soms meer dan 300 km per uur als smalle steeds veranderende banden ( noorden- zuiden , meanderend ) , zich steeds in een west-oost richting bewegen.
Ook de sterkte van de hoge en lage luchtdrukgebieden speelt een rol en dat is zeer verschillend in Winter en Zomer.
Maar ( en dat is nu het geval) ... hebben hoge luchtdrukgebieden de neiging te fusioneren ( nu zit er een boven de Azoren en een tweede boven West-Siberië ...die naar elkaar toe bewegen ....en invloed zullen hebben op de windrichting volgende dagen .... we zullen weer een paar dagen lichte NO wind hebben , kouder , maar droger;
Het ontstaan van (Atlantische) orkanen gebeurt in de richting van de passaten , die in het Noordelijk halfrond een richting aannemen van Oost naar West. ( De passaten op zich zijn verantwoordelijk voor veel regen , maar niet rechtstreeks voor de orkanen...er zijn nog andere factoren die de passaatwinden doorbreken... maar de richting de 'zich ontwikkelende ' orkanen aannemen , volgen in embryonale fase eerder de passaatwinden . Eens in de Caraïben trekken ze noordwaarts ....een groot deel komt aan land in het zuiden van de VS (samen met tornado's ,die niet te voorspellen zijn. Het zijn die orkanen , die eens aan land beginnen afzwakken ...en eens op de Atlantische Oceaan gekomen zich ontwikkelen tot depressies...die dan op hun beurt weer overheersende invloed hebben op ons 'slecht' weer in West-Europa