Nee, de Utrechtse Heuvelrug bestaat uit opgestuwde zandwallen (ongeveer 150.000 jaar geleden in de laatste ijstijd ontstaan).

De Limburgse heuvels zijn ontstaan omdat Zuid-Limburg hoger ligt dan de rest van Nederland.Beekjes en rivieren die daar al eeuwen stromen hebben de grond uit geschuurd.Zo zijn brede geulen ontstaan.Die geulen dat zijn de Limburgse dalen en daarnaast liggen de heuvels natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel erg bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorlaatste ijstijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@beestie: je hebt natuurlijk gelijk, tikfoutje...
De Utrechste heuvelrug is een stuwwal die ontstaan is door restanten meegevoerd van de gletsjers in de voorlaatste ijstijd : die vindt ge ook terug op de Veluwe , Havelterberg , de buurt van Enschede en zo meer.
De rug bestaat uit zand en grind ....er zijn plaatsen (maar ik betwijfel Utrecht) waar nog grote rest rotsblokken te vinden zijn.
Limburg bestaat uit het Maasdal en het Zuiden is reeds een overgang naar De Ardennen en de Eifel; Ze bestaat uit veelal mergel dat is aangevoerd door de zee ...dit gebeurde in het Krijt tijdperk (Dinosauriers) , toen Limburg nog Zee was. Het gesteente bestaat een mengeling van zand en kalk. Die kalk is een sediment van schelpen uit de zee. Men vindt hier nog wel eens een Mosasaurus. Naar e Vaalserber toe begint kalkgesteente te overheersen.

Toegevoegd na 28 minuten:
Tijdsschaal : Utrechtse Heuvelrug uit het Saalien ijstijd.
230.000 tot 130.000 jaar oud.
Zuid Limburg : laat Krijt :
75.000.000 jaar oud.