"Het aards magnetisch veld kun je je voorstellen als een enorme staafmagneet, met de magnetische noordpool ergens in het noorden van Canada en de magnetische zuidpool ergens in Antarctica. De magnetische veldlijnen van de magneet onspringen aan de magnetische noordpool en lopen 'buitenom' naar de magnetische zuidpool. Vlakbij de polen staan deze magnetische veldlijnen dus vrijwel loodrecht op het aardoppervlak, in de buurt van de evenaar lopen de magnetische veldlijnen min of meer parallel aan het aardoppervlak. Het grootste deel van de veldlijnen loopt buiten de atmosfeer van de aarde.

De geladen deeltjes van de zon worden ingevangen in het aards magnetisch veld en beginnen dan te spiraliseren rond de magnetische veldlijnen. De deeltjes volgen de veldlijnen naar de magnetische nood- of zuidpool. En je raadt het al: doordat de veldlijnen op een gegeven moment de atmosfeer induiken vlakbij de magnetische noord- en zuidpool, spiraliseren de deeltjes vrolijk mee de atmosfeer in en botsen dan tegen de moleculen in de lucht. De veldlijnen komen alleen in de buurt van de magnetische polen in de atmosfeer, vandaar dat alleen bij de polen het verschijnsel ontstaat.

Poollicht komt ook bij ons wel eens voor als de zon zeer actief is, en het komt ook verder weg van de polen wel voor, maar dan is het een zeer zeldzaam verschijnsel. Het poollicht is zeer lichtzwak, en in Nederland daarom eigenlijk alleen maar in Friesland en Drente te zien omdat daar niet zoveel straatverlichting is. "

http://www.steljevraag.nl/viewquestion?questionID=5783
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus

Andere antwoorden (2)

Poollicht komt alleen voor rond de polen omdat daar de afschermende werking van het aardmagnetisch veld niet werkt.
Poollicht ontstaat namelijk waar geladen deeltjes die door de zon worden uitgestoten de hogere luchtlagen van de aarde ioniseert.
Het magnetische veld van de aarde stuurt deze deeltjes richting (magnetische-) noord- en zuidpool.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus
Omdat de zonnestralen daar langs de dampkring kunnen schuren