Wat zijn primaire en secundaire marktgebieden? En de geografische grenzen. Hoe bepaal je dat?

Kan nergens vinden wat het exact betekent..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (2)

Met een geografische grens wordt meestal een natuurlijke grens zoals een rivier, een zee of een gebergte bedoeld. Dat is een barrière voor handel.

Een landsgrens, provinciegrens zou je eerder een topografische grens noemen (die zie je niet meteen in het landschap). Vaak vallen geografische grenzen samen met de topografische grenzen, kijk b.v. maar eens naar de loop van de rivier de Maas.

Primaire marktgebieden zijn de gebieden waar je de goederen rechtstreeks naar toe kunt verkopen, secundaire marktgebieden zijn de gebieden waar je 'met een tussenstap' de goederen aan verkoopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Primaire marktgebieden ...zijn berekende gebieden voor de doelgroep.
voorbeeldje : Ikea opent een nieuwe vestiging van zijn meubelzaak in Gent. Men heeft berekend dat het grootste potentieel uit de Stad Gent en een deel van de provincie Oost-Vlaanderen zal komen en is daar ook vooral op gericht : primair marktgebied.
Door zijn ligging en door het feit dat er een beperkt aantal vestigingen zijn .... zal men ook klanten aantrekken van West-Vlaanderen , Zeeuws Vlaanderen en Noord-Frankrijk .... secundaire marktgebieden.
Reclamejongens zullen dus ook in die regio's reclame maken. (Uit de secundaire markt zal men veel kleinere dichtheid van klanten aantrekken , maar als het gebied waaruit klanten gerekruteerd worden groot genoeg is (in bevolking) zal het toch helpen het verschil te maken voor de baten.

Geografische grenzen zijn ofwel natuurlijke grenzen ,....zoals een zee , een rivier, een bergketen ...
Maar ook door conventies vastgelegde grenzen ...zoals de staatsgrens , provinciegrens
Of beiden : bijvoorbeeld taalgrens (demografisch) , met conventies ...tot hier Frans en over de grens Nederlands als voertaal.