Waarom is het Holoceen niet onderdeel van het Pleistoceen?

Het Holoceen is een interglaciaal die nog niet is geëindigd, maar waarom wordt deze interglaciaal niet onder het Pleistoceen gerekend maar als een volgend tijdperk? Eerdere interglacialen zijn wel onder het Pleistoceen gerekend, of wordt het Holoceen later pas onder het Pleistoceen gerekend?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Omdat ze gewoon op een gegeven moment ergens een grens gaan trekken. De laatste glaciale periode, het Weichselien, vormde tevens het einde van het pleistoceen.
Het pleistoceen en het holoceen vormen samen het Quartair. Of er nog meer tijdperken bij het kwartair gerekend gaan worden, moeten we over ettelijke honderdduizenden jaren nog eens bekijken - als er dan nog mensen zijn - en hangt af van de kenmerkende geografische overgangen die we voor de kiezen krijgen. Misschien dit keer wel deels door eigen toedoen.

Omdat het holoceen zich door het smelten van de ijskappen, het stijgen van de zeespiegel en uiteindelijk de vorming van de aarde zoals we die NU kennen onderscheid van de periode daarvoor, is het een nieuw tijdperk geworden, en niet als onderdeel van het pleistoceen gerekend.

De overgang van het Pleistoceen naar het Holoceen heeft men gedefinieerd door een bepaalde steenlaag in de NorthGRIP-ijskern, afkomstig van Groenland. De overgang van de laatste koude periode in het Weichselien (jonge dryas) naar Holoceen is in deze kern duidelijk te zien en is gedateerd op om en nabij 11.650 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar tijdens het Eemien & voorgaande interglacialen smolten de ijskappen toch ook deels? Of is het Holoceen puur een apart tijdperk omdat wij als mens deels invloed hebben op de natuur?
Dat is inderdaad een term die alleen vanuit ons hedendaags perspectief betekenis heeft. Over enkele miljoenen jaren zal het holoceen één van de vele bodemlagen vormen in de geologische geschiedenis van de aarde. Met als bijzonderheid dat een bepaalde diersoort er gedurende korte tijd zeer dominant aanwezig is geweest en allerlei sporen heeft nagelaten.
WimNobel
8 jaar geleden
Het Holoceen is wel als een periode in het Pleistoceen aan te duiden. Het is eigenlijk een interglaciaal, een periode tussen 2 ijstijden. Het Pleistoceen kent meerdere ijstijden en interglacialen: bijv. het Saliën, Weicheliën enz. Eigenlijk zouden wij onze huidige interglaciaal het Holociën moeten noemen. De vergissing is ontstaan in het begin van de vorige eeuw. Toen werd het Quartair onderverdeeld in het Diluvium en het Alluvium. Toen men ontdekte dat hier vroeger een ijstijd had geheerst en dat die zo'n 20.000 jaar geleden afliep, veranderden Geografen de naam van Diluvium in Pleistoceen en Alluvium in Holoceen, omdat zij de oude indeling aanhielden. In de jaren 50 en 60 ontdekten zij echter veel meer ijstijden, de interglacialen én dat het Pleistoceen nog lang niet voorbij was.
Waarom wij die tweedeling aanhouden is mij niet bekend. Er zijn mensen die de naam Holoceen veranderd willen zien in Het Antropoceen, omdat de mens van enorme invloed is op het landschap en klimaat, maar dan zou. volgens mij, de naam veranderd moeten worden in Antropociën.