Hoe vormen die grote hagelbollen zich ?

Normaal gezien als je logisch zou nadenken zou je toch zeggen dat je eens de hagelbol een bepaald gewicht bereikt heeft het naar beneden valt. Hoe kan het dan dat er soms abnormaal grote hagelbollen uit de lucht vallen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als er veel voht in de lucht zit, kan een zeer koude hagelsteen (Die gewoon al een klein steentje begint) laagje voor laagje water aan zich vast condenseren terwijl het door de lucht valt. Dit gebeurt alleen onder bijzondere omstandigheden: Hoge luchtvochtigheden, en zeer koude hagelsteentjes en veel wind

wikipedia: Hagel ontstaat wanneer kleine ijs- en sneeuwkristallen terechtkomen in luchtlagen met grote onderkoelde waterdruppels. Het bovenste deel van een buienwolk, waar het meer dan 20 °C vriest, bevat ijskristallen, terwijl het onderste deel, met temperaturen tussen -10 en -20 °C, onderkoelde druppels bevat. Dalende en stijgende luchtbewegingen in de wolk jagen ijsdeeltjes door niveaus met veel onderkoeld water. Zo komen ze in botsing met andere onderkoelde druppels en ijs. De onderkoelde druppels zetten zich af op de ijskristallen, die groeien en ten slotte als hagel uit de wolk vallen.

Hagelstenen bestaan vaak uit laagjes die afwisselend mat en helder zijn. In het matte deel zijn op grote, koude hoogten de botsende deeltjes of druppels onmiddellijk vastgevroren. In het heldere deel is vloeibaar water op lagere warmere hoogte ingevangen dat pas later op koudere hoogte bevroren is.