wat zijn de grootste natuurrampen ooit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sta op nummer 3 :-)

Het beste antwoord

Op de Engelse wikipedia staat onderstaande lijsten van de 10 grootste natuurrampen wat betreft aantal dodelijke slachtoffers.

1.000.000 tot 2.000.000; 1931 Overstroming in China
900.000 tot 2.000.000; 1887 Overstroming van de Gele Rivier (China)
830.000; 1556 Aardbeving in Shaanxi (China)
500.000; 1970 Cycloon Bhola (Bangladesh)
316.000; 2010 Aardbeving op Haiti
300.000; 1839 Cycloon in India
230.000 tot 310.000; 2004 Tsunami in de Indische Oceaan
250.000 tot 300.000; 526 aardbeving in Antiochie (Turkije)
242.000; 1976 Aardbeving in Tangshan (China)
234.000; 1920 Aardbeving in Haiyuan (China)

Vooral China heeft het dus zwaar te verduren gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed hier heb ik veel aan.

Andere antwoorden (7)

Het moment dat de mens zich ging manifesteren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moment dat er afscheid werd genomen van de Dino's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit is wel een heel ruim begrip. En wat bedoel je met groot? Het grootste gebied dat is getroffen of het meeste aantal (al dan niet dodelijke) slachtoffers?

In de recente geschiedenis staat de tsunami van 2e kerstdag 2004 hoog in het lijstje met een geschat aantal van 300.000 doden. In de wereldgeschiedenis zijn er wel grotere rampen geweest, bijvoorbeeld het massaal uitsterven van diersoorten ten gevolge van een (of meerdere) meteorietinslagen. Dit is een natuurramp geweest die zijn weerga niet kent. Vooralsnog gaat het natuurlijk nog om een hypothese omdat nog niet geheel duidelijk is wat er precies gebeurd is in deze periode (er was bijvoorbeeld ook sprake van vulkanische activiteit en een flink aantal enorme tsunami's tgv de inslag), maar dit is voor zover bekend wel het natuurverschijnsel dat tot op heden de grootste impact heeft gehad op de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een meteoriet die miljoenen jaren geleden insloeg en bijna al het leven op aarde vernietigde.

Nou, dit was dus precies het geval bij de dinosauriërs. De meteoriet die toen het einde van de grote hagedissen inluidde, kwam neer met een kracht van ongeveer 5.000.000.000 atoombommen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op 23 januari 2011 was het precies 456 jaar geleden dat de dodelijkste aardbeving ooit plaatsvond.

Plaats van de ramp: de provincie Shaanxi in China. Aantal slachtoffers: 830.000. Dat is meer dan 275 keer zoveel doden als bij de terroristische aanvallen op New York en Washington van 11 september 2001. En zelfs de tsunami die Azië in 2004 deed opschrikken, kwam met 230.000 slachtoffers niet in de buurt van deze catastrofe. Ook Pakistan, waar in 2005 een aardbeving was, kwam ook niet in de buurt met 80.000 doden op de teller. Ook is het nog niet duidelijk hoeveel slachtoffers er zijn gevallen in Japan.

Toch is de aardbeving van Shaanxi niet de grootste natuurramp ooit. Het is zelfs niet eens de op één na grootste. Wat nog dodelijker dan een aardbeving is? Een overstroming. Op plaats 2 staat de overstroming van de Gele Rivier in China, in 1887. Het land rond de rivier is plat, waardoor het gevaar van een overstroming altijd dreigt. De dijken die de boeren om hun land hadden gebouwd, begaven het na een periode van zware regenval. Het gevolg: een gebied met een oppervlak van 2 keer Nederland stond volledig onder water. Er vielen maar liefst 900.000 tot 2 miljoen slachtoffers.

In 1931 werd de ramp van 1887 nog eens dunnetjes overgedaan. Althans, dunnetjes... Dit keer overstroomde niet alleen de Gele Rivier. Ook 2 andere grote rivieren traden buiten hun oevers. Schattingen van het aantal doden lopen op tot 4 miljoen. De getallen die bij de natuurrampen genoemd worden, zijn overigens verre van precies. Want bij natuurrampen vallen ook vaak doden door indirecte oorzaken zoals honger. Wat vaststaat, is dat China de 3 grootste natuurrampen ooit te verwerken gekregen heeft. En met al die tegenslagen is het helemaal indrukwekkend dat er momenteel meer dan 1,3 miljard Chinezen op aarde rondlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De uitbarsting van de vulkaan Krakatau/Krakatoa ook nog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen er een meteoor op aarde insloeg en alle dinosauriers doden