Waarom haat Iran Israel zo extreem,Is het alleen de regering,of de bevolking ook?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik het wist zou ik het niet vragen beste Leon,wanneer ga je naar Barcelona?

Het beste antwoord

Er zijn twee heilige boeken, de bijbel en de koran. Er zijn er nog wel meer, maar die doen in dit verhaal niet zo mee. Wie in het ene boek gelooft, vind het andere boek een verzonnen leugen, en andersom.

De Israeliers/joden, geloven in de bijbel. Daarin staat dat hun heilige land in Palestina ligt. In de tweede wereldoorlog was Palestina een Britse kolonie. Een kolonie is gewoon een stuk ingepikt land, maar de Britten vonden het wel leuk om na de tweede wereldoorlog wat leuks voor de joden te doen. Ze gaven ze Israel kado. Ze waren toch al zo geplaagd door de Duitsers, dus dit was wel een leuk kado.

De oorspronkelijke bewoners vonden dit natuurlijk geen goed idee, maar ja, die waren gekoloniseerd, en moesten gewoon hun kop houden. En tja, het stond toch ook gewoon in de bijbel? Het was toch gewoon zo? Die koran, dat was maar een bij elkaar verzonnen leugen. Daar klopt niet zoveel van... als je in de bijbel gelooft dan.

Nu zijn er in 1968 afspraken gemaakt hoe de gebieden verdeeld moesten worden. Helaas vindt Israel het niet genoeg, en hebben ze veel meer gebieden bezet (in de Gaza-strook). De buurlanden willen wel graag aan die afspraken uit '68 aanhouden, met veel oorlog en spanning als gevolg. Maar omdat Israel een sterke lobby in Amerika heeft, en een Westers land is, wordt ze nogal een hand boven het hoofd gehouden. Ze geloven immers ook in 'onze' bijbel.

Het is niet zozeer dat Iran Israel haat. In heel veel landen in het Midden-Oosten wordt met argusogen naar Israel gekeken. En daar zit een heel ingewikkelde geschiedenis aan vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Helaas heeft het voornamelijk met geloof te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geloof is politiek politiek is macht en wil je macht dan zal je er voor moeten knokken ,in dit gecal oorlog voeren.
dat het onomstotelijk vaststaat dat het met geloof te maken heft blijkt uit het feit dat,israel 1 van de ,zo niet, heiligste plekken op de aardbol is .
maar ik kan me niet heugen dat daar ooit vrede is geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is denk ik ook van vroeger uit en door geloof israelieten worden al heel lang schuin aangekeken, vroeger werden ze ook vaak gespaard van epedimien en dergelijke dat had ook te maken met hun leefwijze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit, dat Israël is opgebouwd op oorspronkelijk Palestijns grondgebied.
In de hele omgeving van Israël wonen vooral moslims en de Israëli zijn joods. De Palestijnen voelen zich verjaagd en in zekere zin is dat ook zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En is het wel eigenlijk zo? Als ze een intervieuw zouden houden onder de lokale bevolkingen (en die zouden eerlijk antwoord geven) dan zou er een heel ander beeld ontstaan.