Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe leidt de verkoop van kiloknallers kipfilet tot dumping* op de Afrikaanse markt?

Het verkopen van gesubsidieerde voedseloverschotten onder de kostprijs op de wereldmarkt heet dumping.

Dit is een vraag uit mijn aardrijkskunde examenoefeningen maar ik heb geen idee!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het zou kunnen dat kipfilet hier goedkoper geproduceerd kan worden dan met de in Afrika tot op heden gebruikte eigen methodes. Zodoende kan het voor Afrika goedkoper zijn om kipfilet uit het buitenland te halen dan het zelf te kweken - ondanks dat het slecht is voor de handelsbalans van zo'n betreffend Afrikaans land.

Naarmate de kippenboeren hier in de EU meer subsidies krijgen, zal de kipfilet hier goedkoper zijn. Naarmate de kip hier goedkoper is, naarmate de kans groter wordt dat het voor een Afrikaans land goedkoper kan zijn om kip te importeren dan ze zelf te kweken.

Landbouwsubsidies zijn een pest. Ze zorgen voor onnatuurlijk veel voedsel waardoor er onnatuurlijk veel mensen geboren worden (naarmate er meer voedsel is, zullen er meer mensen geboren worden).
Al die landbouwgronden gaan ten koste van ongerepte natuur. Daarmee daalt de biodiversiteit peilsnel. Van jouw weet ik het niet... Maar ikzelf heb een voorliefde voor flink wat biodoversiteit :).

De meeste biologen zijn het er over eens: door de mens is momenteel waarschijnlijk de grootste biodiversiteitsuitstervingsgolf bezig ooit. Landbouwsubsidies werken daar hard aan mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland eten we vooral kipfilet. Wat overblijft zijn de vleugels en de poten. Dit wordt "gedumpt" in Afrika. Dit wordt daar zo goedkoop verkocht dat de eigen Afrikaanse kippenboeren hier niet tegen op kunnen en failliet gaan. Ook de "soepkippen" (uitgelegde legkippen) gaan naar Afrika. Daar lusten ze die wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding